Stanna vid stoppljus och sen börja köra igen
Hej!
Har inte stora problem med att bromsa in vid stoppljus, men så fort jag ska köra iväg igen blir det så där ’hackigt’ antagligen för att jag släppt koppling lite för snabbt. Men jag undrar bara, när man nu ska köra fram igen, kan man göra det genom att bara sakta släppa kopplingen, UTAN gas? alltså att man släpper gasen helt?
Sen undrar jag även vilken växel man ska ha när man ska svänga, kan man ha i 2an eller är det alltid 1an? (vid vanliga sväng eller också i rondell)
Det bästa och det enklaste sättet att komma ifrån vid ett stoppljus är att ha lite grund gas innan du kör iväg. Då slipper du det hackiga som du beskriver om..
När du ska svänga i en ”vanlig” sväng eller rondell så brukar jag använda mig av antingen 2:a eller 3:de växeln, beror lite på hur skarp svängen eller rondellen är
Är olika i olika bilar. Bilar som är nyare än 2000 brukar det gå fint att bara ha ettan i och släppa kopplingen sakta, rulla iväg, gasa, lägga i tvåan. Vid stoppljus så ska du bara ta det lugnt och hitta dragläget när det slår om till gult. Då har du börjat rulla sakta när det väl är grönt, och sen är det bara att köra på. Har du problem med dragläget, så träna på det! Problemet vid stoppljus brukar vara att det kan bli lite stressigt, men bara du tar det lugnt och behärskar dragläget så får du nog till det!
Ang. sväng så är det precis som Jossan säger, tvåan eller trean. Jag har för vana att alltid ta tvåan, då kommer du inte i för hög fart. I riktigt stora rondeller kan jag välja trean. Om du gör en vänstersväng där det är dålig sikt och lite utrymme, typ i stadsmiljö, så kan det vara bra att gå ner på ettan. Vid högersvängar så brukar det funka fint på tvåan, även om du måste kunna hinna försäkra dig att ingen mötande kommer i ditt körfält!
Tack för alla svar! Ja det är nog det här med dragläget jag måste träna på mer.
Med körskolan så funkar det som ni sa här med att bara sakta släppa upp kopplingen så att det börjar rulla och sen gasar. Vilket jag tyckte passade ätte bra, men här hemma går det inte så utan måste först gasa och sen släppa koppling, vilket är lite jobbigt då jag lätt gasar för mycket ibland...
Du kommer hitta finliret om du övar och övar. Tillslut sitter det utan att man behöver tänka.
Senaste foruminläggen
Rubrik