Start > Körkortsforum > Ett Riskutbildningspass (del 2…

Ett Riskutbildningspass (del 2)

Gäst 2014-12-01 12:03 ! Citera #
Hejsan.
Jag arbetar på en Trafikövningsplats och eftersom jag ser att många har frågor om det så tänkte jag berätta lite om hur ett pass kan se ut. :)

Ett utbildningspass under risk2 är minst 3 timmar långt + raster. så räkna med 3.5 timmar ungefär.
Vi börjar med att välkomna alla elever, kontrollera legitimation och ta betalt (vissa trafikövningsplatser kan man förskottsbetala hos)
På vissa banor får man även gör ett nykterhetstest innan kursen startar.

Oftast undrar man över om man kan bli underkänd på risk2. Det kan man. Men det är inte så vanligt. Det gäller att man kan respektera banans säkerhetsbestämmelser och att man förstår och lyssnar på sin lärare (var inte rädda att fråga igen om ni inte förstår något).
Sen är det jätteviktigt att man inte gör sin Risk2 för tidigt. Du ska vara i slutskedet av din körkortsutbildning innan du åker till Trafikövningsplatsen. Ofta ska man manövrera bilen i höga farter. Så det gäller att du kan växla på ett smidigt sätt och att du känner dig trygg bakom ratten.

Om du vill träna lite innan man kommer till trafikövningsplatsen kan det vara att öva panikbromsning (på en säker plats) så du verkligen törs trycka så hårt som möjligt på bromsen. En annan bra sak att träna på är vändningar. Så att du smidigt kan göra en saxvändning/U-sväng/T-vändning om din bil snurrar och du hamnar mot körriktningen på trafikövningsplatsen.

Hur man lägger upp passet är upp till varje Trafikövningsplats själv att bestämma. Men Trafikövningsplatsen är alltid kvalitetsgodkänd av Transportstyrelsen.

Har man några handikapp, sjukdomar eller är gravid kan det vara bra att meddela trafikövningsplatsen innan ni kommer.
Ta med er en varm jacka och bra skor.

Har ni fler frågor så hör gärna av er.

Sarah Nilsson
Utbildningsansvarig
Salabanans Trafikövningsplats (Risk 2)
Gäst 2015-01-29 18:06 ! Citera #
Jag tycker det var bra beskrivet, och jag är nog beredd att hålla med. Av egen erfarenhet verkar det dock som utbildningsorterna/ställena skiljer sig åt en hel del. Övningar jag hört/läst andra göra fick jag själva inte pröva på. Men i slutändan är det väl körning under speciella underlag som ska testas, och då kanske variationerna inte spelar någon större roll.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo