Start > Körkortsforum > Stanna bilen

Stanna bilen

pe001 2014-11-29 19:39 ! Citera #
Jag ska stanna vid högerkant. Jag kör på 3:ans växel. Min lärare säger att jag ska först titta omkring, blinka höger, sen släppa gasen, bromsa mjukt, trycka ner kopplingen, växla ner. då ska bilen stanna. När jag gör det så hoppar bilen. Jag kan inte få den att stanna mjukt. Vad är fel? Hur ska jag stanna på bästa sätt?
Gäst 2014-11-29 20:05 ! Citera #
Så länge du har kopplingen nedtryckt borde det gå bra. Jag kan se två fel som du eventuellt gör, antingen så lyfter du kopplingen medan en växel är i och du har stannat, eller så trycker du ned färdbromsen precis innan bilen har stannat, vilket gör att den där sista biten bromsas in rätt hårt i förhållande till hastigheten, då kan det kännas som att bilen gungar till lite. Träna på att lyfta färdbromsen medan bilen fortfarande rullar jättesakta precis innan när den har stannat, och låt friktionen sköta resten. Och håll kopplingen nedtryckt! :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor