Start > Körkortsforum > Osäker på vänstersvängar i kor…

Osäker på vänstersvängar i korsning med trafikljus

Gäst 2014-11-27 09:13 ! Citera #
Hej

Om man ska göra en vänstersväng i en korsning med trafikljus så måste man ju släppa fram de i det mötande körfältet först. Det var ett tag sedan jag gick igenom detta med min lärare, men jag har för mig att man ska köra fram en bit? Hur långt fram ska man köra då? Det jag oroar mig lite för är att man inte längre ser sitt eget trafikljus och kanske missar att det slår om till rött, varpå man plötsligt blockerar de som kommer från höger. Någon som kan rita en fin bild eller liknande?

Tack på förhand
LinaLi 2014-11-27 21:46 ! Citera #
Du kan köra fram så långt så du inte står i vägen för de som kör rakt fram. Du behöver inte se trafikljuset. Att de som kör rakt fram får rött är att föredra. Då hinner du svänga eftersom dom stannat.
snart uppkörning 2014-11-28 14:24 ! Citera #
Hej

Ställ dig så att du står mitten av korsningen så att du är i höjd med refugen eller stolpen (som är till för trafikljus eller påbudsmärket) i mitten av vägen/gatan du ska köra in på.

Lycka till
Gäst 2014-11-29 15:21 ! Citera #
snart uppkörning
Hej

Ställ dig så att du står mitten av korsningen så att du är i höjd med refugen eller stolpen (som är till för trafikljus eller påbudsmärket) i mitten av vägen/gatan du ska köra in på.

Lycka till

Tack för svaret! Jo jag kände att detta kändes logiskt på ett sätt, men det jag undrar över då är väl att jag blockerar för mötande som ska svänga vänster? Nu gäller ju visserligen ömsesidig hänsyn där, men ponera då att de hade någon bakom sig som ska åt höger eller rakt fram, så att man inte hinner svänga åt vänster. Då står väl jag och blockerar dem?

Ritade en bild för att se om jag förstod dig rätt: i.imgur.com/lGKQB2k.png

Borde man i sådana fall inte ställa sig mer likt detta: i.imgur.com/uWc2vAQ.png?

Är det ok om man åker upp så långt att det är möjligt för mötande att svänga vänster utan att man ser trafikljuset? Alltså är det ok för mig att ”smyga fram” en bit förbi trafikljuset och vänta på ett bra tillfälle, eller måste hela bilen vara förbi trafikljuset om jag jag skulle behöva få svänga ifall det blir rött?

Tack igen! :)
LinaLi 2014-11-29 21:41 ! Citera #
Här står det bra förklarat tycker jag:
övningskörning.com
snart uppkörning 2014-12-01 09:21 ! Citera #
Hej

Du ska alltså rulla fram så du är höjd med refug/stolpe och mötande kan köra rakt fram. Om det slår om till rött för dig när du står i mitten så ska du rulla in så snart du kan.Annars blockar du.

Lycka till

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov