Den som själv krockat 10 ggr ska inte döma andras mognad i trafiken.
En moped är en bra inkörsport till 125cc när man blir 16 som i sin tur är en utmärkt inkörsport till a begränsad vid 18 års ålder som i sin tur leder till tung mc när man är 21.
Och ALLA vill ha mc kort för det är så brutalt roligt att köra motorcykel!
Med andra ord: klart 15 åringar ska köra moped!
Du ska bara veta att en av de jag hade kollision med var en då 16 år gammal tjej på moped, som inte verkade ha lärt sig vissa trafikregler som exempelvis högerregeln, så jag VET att tonåriga moppeungdomar inte (alltid) är tillräckligt färdiga för att köra, att man fått mopedkörkort betyder inte (alltid) att man är tillräckligt färdig för att få köra moped. Lyckligtvis har jag bara haft en kollision med en moped, men det hade lika gärna kunnat ske fler gånger.
I fallet med moppekrocken så verkade den 16 år unga damen inte ha lärt sig att högerregeln gäller på Johan Skyttes väg i södra Stockholm, där hon körde och där jag kom inkörande på Johan Skyttes väg från höger (i hennes körriktning) i korsningen med Vältstigen, utan hon närmade sig bara korsningen med Vältstigen i full fart (cirka 45-50 km/tim) utan att ens sänka farten i god tid samtidigt som jag just kom från höger, och då blev påkörd av mopeden, trots att hon där förväntades väja för min bil som kom från höger och måste ha getts företräde enligt högerregeln som gällde där, men hon verkade inte ha lärt sig att högerregeln gäller just där, och att inte ha lärt sig högerregeln verkar vara något hon inte är ensam om; många som kör på vägar som Johan Skyttes väg verkar tendera att uppfatta att den vägen är en ”huvudled”.
Men man kan INTE ursäkta att ha missat högerregeln med att man inte hade lärt sig att högerregeln gäller, därför att en fordonsförare (liksom gångtrafikanter) har ett ansvar att ha kunskap om vilka trafikregler som gäller i trafiken och hur de ska tillämpas korrekt. Även om man inte har lärt sig högerregeln så måste man ändå kunna vara uppmärksam på om något fordon kommer körande från den högra korsande vägen, och tillräckligt beredd att väja före korsningen i händelse att man behöver väja för att ge fordonet från höger företräde. När jag cyklar på Johan Skyttes väg så har jag ALLTID varit tillräckligt bromsberedd, i händelse att jag behöver bromsa för en bilist som kommer körande ut från någon korsande smågata - men det är väldigt sällan någon kommer körande från en smågata, och för en som färdas på Johan Skyttes väg brukar det oftast vara svårt att se om något fordon kommer från höger, främst p.g.a. buskar och husväggar som skymmer sikten runt gatuhörnet - men det enda man kan göra då är att anpassa sin hastighet så att man hinner uppmärksamma ett fordon från höger och vara beredd att väja för det.
Jag tycker naturligtvis att det är konstigt att man kan ha bestämt att högerregeln ska gälla i vägkorsningar utan uppsatta väjningspliktsmärken, om nu inte så många fordonsförare brukar väja för fordon från den högra korsande vägen (trots att man måste göra det enligt gällande trafikregler), kanske för att man oftast tenderar att uppfatta att den ”större” vägen alternativt den väg som löper rakt fram i korsningen är en ”huvudled”. Alltså, i Storbrittanien gäller INTE vänsterregeln, till skillnad från här i Sverige där vänsterregeln gällde före högertrafikomläggningen.