Start > Körkortsforum > Ang. Koppling

Ang. Koppling

sannna 2014-11-17 00:31 ! Citera #
Hej!

Har idag vart ute och kört med min pappa för 3e gången, och har nu börjat köra (1a växeln endast) lite på tomma parkeringar o så, bara för att få in den där känslan för koppling-gas.
Men är lite osäker på det här med när man sänker ner farten eller när man bromsar sakta.

Är helt nybörjare so please bear with me :)
Började med att ta trycka ner kopplingen, vrida nyckeln, sätta växeln på 1.
Gasade på sakta under tiden jag sakta lät kopplingen av tills den ’rätta punkten’ och då släppte jag parkeringsbromsen och så körde jag fram , efter typ 4 sekunder släppte jag kopplingen helt. Nu när jag ville sakta ner eller öka farten så använde jag mig bara av Gas pedalen. och när jag ville bromsa så tryckte jag ner kopplingen och släppte gaspedalen och tryckte ner bromsen. MEN kan man kontrollera hastigheten med kopplingen också? När kommer kopplingen till använda utöver start och broms delen?
Gäst 2014-11-17 14:03 ! Citera #
Ja, du kan kontrollera hastigheten med kopplingen, vilket är väldigt bra att kunna när man ska krypköra.

Denna video förklarar det hela bra: www.youtube.com/watch?v=W4Vaf9eOQHQ

Kom ihåg att om du trycker ned kopplingen i en nedförsbacke så kommer detta inte att bromsa in dig! Det du gör då är att koppla isär motorn och hjulen, vilket gör att hjulen börjar rulla fritt. Av denna anledning kan du också minska hastigheten med kopplingen annars, då du ”kopplar isär” motorn och hjulen genom att trycka ned den. Då ger motorn mindre kraft till hjulen vilket får till följd att bilen går saktare, om du inte kör i nedförsbacke då!

Kolla på denna video så kanske du får en lite bättre känsla för hur kopplingen funkar: www.youtube.com/watch?v=u48-kpjU-ds :)

Även denna kan vara bra: www.youtube.com/watch?v=tynDphUhfQY
sannna 2014-11-18 01:17 ! Citera #
Åh tack så mkt Gäst! ska kolla igenom de :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo