Varför är det egentligen lag på att ha lysen på dagen? När det är mörkt kan man ju förstå, men mitt på en solig sommardag?
Är det inte pga att det så ofta är mörkt här, särskilt på vinterhalvåret?
Att ha belysningen - halv, eller (godkänt) varselljus tänt även på dagen ökar visualiteten markant, även mitt på dagen.
Det beror på att ett fordons siluett ofta smälter samman med bakgrunden. Inte minst gäller det om Du kör med solen i ryggen. Då kommer bländningseffekten till följd av motljuset göra att mötande trafik kan ha ytterst svårt att skilja ut ditt fordon gentemot bakgrunden om du inte har några egna ljuskällor tända.
Dessutom; genom att lagstifta om obligatorisk belysning dygnet runt undviker man tolkningssituationer av typen ”äsch inte behövs det lyse redan, det är ju inte så mörkt ännu.” Genom att färdas i avtagande ljus smyger mörkret sig på på precis samma sätt som fatblingheten. Man märker helt inte att det är mörkt / går för fort.
/ Sjöberg
.
Är det vanligt förekommande att bilister kör utan halvljus tänt? På uppkörningen kan man vid säkerhetskontroll bli ombedd att kontrollera om fordonsbelysning är i funktion, och då måste man tänka på att ställa in halvljuset i tänt läge INNAN körning, för är halvljuset inställt på avstängt läge så är enbart parkeringsljus tänt och det är förbjudet enligt lag att köra med parkeringsljus tänt, och såvitt jag vet så blir man underkänd om man gör så på körkortsprovet, men de flesta fordonsförare är väl såpass vettiga att de har halvljuset tänt under körning.
Varför ett fordon måste ha tänt dagsljus även vid färd i dagsljus är kanske av trafiksäkerhetsskäl, skulle ett fordon i rörelse ha enbart parkeringsljus så kan väl andra förare felaktigt uppfatta fordonet som stillastående och såna missuppfattningar kan orsaka trafiksäkerhetsäventyrande förvirring.
Ett fordon som parkerats eller annars stannar för på- eller avstigning eller på- och avlastning av gods måste enligt lag ha parkeringsljus tänt i gryning, skymning eller mörker, dock utom en tvåhjulig cykel, moped eller motorcykel som stannat eller parkerats längs yttersta kanten av vägen, som inte behöver parkeringsljus. På en väg med tillfredsställande vägbelysning behöver parkeringsljus dock inte vara tänt.
Cyklister har märkligt nog inget krav på halvljus vid körning i dagsljus men däremot måste en cyklist som cyklar i gryning, skymning eller mörker alltid ha tänd cykelbelysning, med vitt (eller gult) sken framåt och rött sken mot det håll cyklisten har sin rygg (bakåt). Cyklister kan vad jag vet få böter på att cykla utan tänd belysning i gryning, skymning och mörker.
Att ha belysningen - halv, eller (godkänt) varselljus tänt även på dagen ökar visualiteten markant, även mitt på dagen.
Det beror på att ett fordons siluett ofta smälter samman med bakgrunden. Inte minst gäller det om Du kör med solen i ryggen. Då kommer bländningseffekten till följd av motljuset göra att mötande trafik kan ha ytterst svårt att skilja ut ditt fordon gentemot bakgrunden om du inte har några egna ljuskällor tända.
Dessutom; genom att lagstifta om obligatorisk belysning dygnet runt undviker man tolkningssituationer av typen ”äsch inte behövs det lyse redan, det är ju inte så mörkt ännu.” Genom att färdas i avtagande ljus smyger mörkret sig på på precis samma sätt som fatblingheten. Man märker helt inte att det är mörkt / går för fort.
/ Sjöberg
.
Enligt lag skall ett fordon vid färd i dagsljus ha halvljus tänt alternativt ljus som avges av varsellykta, dimljusstrålkastare eller halvspänningsreducerad halvljusstrålkastare. Halvljus och varselljus, dimljus eller halvspänningsreducerat halvljus får dock INTE vara tända tillsammans. Dimljus får för övrigt även användas vid färd i dimma eller annan kraftig nederbörd.
På vilken sida har björnen hittat den texten?
Att ha lyse på dagen gör att bilen syns bättre.
På vilken sida har björnen hittat den texten?
Att ha lyse på dagen gör att bilen syns bättre.
Är det inte sant som jag sa, att ett fordon i rörelse med tänt parkeringsljus lätt kan uppfattas (felaktigt) som ett stillastående fordon? Det måste vara av nåt sånt skäl fordon måste ha tänt halvljus vid färd i dagsljus liksom i mörker. Dock behöver inte cyklar vid färd i dagsljus ha tänd fordonsbelysning utan cyklar måste enbart ha belysning vid färd i gryning, skymning eller mörker. Cyklister som cyklar i gryning, skymning eller mörker utan fordonsbelysning kan vad jag vet få böter för brott mot Trafikförordningen, liksom en bilist som framför en bil med enbart parkeringsljus tänt.
Är det inte sant som jag sa, att ett fordon i rörelse med tänt parkeringsljus lätt kan uppfattas (felaktigt) som ett stillastående fordon? Det måste vara av nåt sånt skäl fordon måste ha tänt halvljus vid färd i dagsljus liksom i mörker. Dock behöver inte cyklar vid färd i dagsljus ha tänd fordonsbelysning utan cyklar måste enbart ha belysning vid färd i gryning, skymning eller mörker. Cyklister som cyklar i gryning, skymning eller mörker utan fordonsbelysning kan vad jag vet få böter för brott mot Trafikförordningen, liksom en bilist som framför en bil med enbart parkeringsljus tänt.
Att uppfatta fordon i rörelse som stillastående pga belysning får stå för dig.
Men drl med släckt bakljus har ju funnits i 15 år nu så folk borde vant sig vid detta laget.