Start > Körkortsforum > För er som tidigare gjort en u…

För er som tidigare gjort en uppkörning, en fråga.

VroomVroom 2014-11-13 01:33 ! Citera #
Tja allihop, hoppas ni har det bra.

Tänkte bara fråga en fråga ni säkert fått svara på flera gånger lol. Men innan man börjar köra bilen, hur går processen till? Tänker, saker som säkerhetskontroll och annat? Finns det något annat utöver det? Och jag undrar hur hårda de är på det. Blir ju lätt att man - eller kanske bara jag - lätt glömmer en del av det, speciellt angående ljusen och det under bilhuvudet.

Blir det så att de är jätte hårda med att man ska kunna det och glömmer man en den så kuggar de dig? Visst är det viktigt men jag undrar bara. Tänker bara att det är jätte tufft att kugga någon som betalat för något och sedan att man inte ens kan få köra bilen :P

Och förresten, det med hjulen. Förutom att tjäna på däcket och så och möjligen kolla mönsterdjupet eller så, finns det något annat man gör?
VroomVroom 2014-11-15 03:09 ! Citera #
Re-uppar. Behöver verkligen lite hjälp. Försöker igen. Jätte tacksam för svar.
Jossan-88 2014-11-15 16:15 ! Citera #
Hejsan VroomVroom! :)
Det är så att om du inte klarar av säkerhetskontrollen så kommer du inte få godkänt på din uppkörning.
Så det ingår i själva uppkörningen, och missar 1 eller 2 saker eller inte vet vart vissa saker sitter eller hur du ska kolla det så kommer du bli underkänd. Men det är inte speciellt svårt :D
Gäst 2014-11-16 00:45 ! Citera #
Hej VroomVroom!

Det börjar med att inspektören frågar dig exempelvis om att kolla bromsarna, servon eller peka vart kylarvätskan ligger.
Du kan ju tabba dig genom att göra fel, men då säger du ett ögonblick ska bara rätta till mig. Men ser inspektören att du verkligen inte har någon aning så kommer han att underkänna dig och då blir du inte godkänd på provet. Läs i teoriboken eller googla upp säkerhetskontroll står rätt så tydligt hur man går tillväga be någon visa dig vart kylarvätska, bromsvätska, batteri etc. ligger så ska det gå så bra så :) Lycka till med ditt förarprov!
SammyTheBoy 2014-11-17 11:45 ! Citera #
Har haft uppkörning 4 gånger och inte gjort en enda säkerhetskontroll. Är det normalt? :P
Gäst 2014-11-17 19:36 ! Citera #
:lol: ^

Märkligt, tror jag iaf lol.

Jätte tacksam för alla svar.

Tänkte bara höra en annan sak, angående korsningar och så. Om jag kör på en väg med 3-4an växel i och kommer till en korsning, vad är ”rätt” då? För jag tänker på det där med att motorbromsa i sådana lägen. I de flesta lägen måste man ju börja släppa gasen långt innan farten slöar ner. Och när jag ska växla ner, ska jag då växla ner till 2an eller 1an - i 2 lägen, 1) i korsning med skymd sikt 2) i vanlig korsning?

För när man kör med 2ans växel så brukar ju bilen bara rulla på om du redan haft i lite gas vilket gör att den fortfarande rullar ganska snabbt i lägen som korsningar o så. Vad tycker ni man bör göra då, växla till typ 1an stå stilla och kolla åt alla håll eller med 2ans växel o samma sak, men med 2an så måste ju det gå lite snabbare o sen så blir det ju motorstopp och bilen rullar jätte sakta.
Gäst 2014-11-17 22:48 ! Citera #
Antar att du menar då du inte kör på huvudled, för då kör du ju på som vanligt med en viss uppsikt över de korsande vägarna.
Men vid exempelvis korsningar då högerregeln gäller och sikten är skymd så brukar jag glida sakta förbi i ca 17 km/h (2:ns växel i bilen jag körde med) och vara bromsberedd medan jag har uppsikt över den korsande vägens båda sidor. Alltså även vänster fast högerregeln gäller. Tänk där på att de från vänster kommer köra rakt in i dig, så även om du har rätt, så vill du ju inte vara med om en olycka. Alla tänker nämligen inte enligt reglerna. Så jag kör igenom så lugnt som möjligt i den hastighet som känns säker i förhållande till den mängd sikt som är skymd och kollar höger-vänster-höger. Är det fritt så kör jag då på...
Då sikten är fri kollar jag efter tidigt på båda sidor och om ingen är i närheten på den korsande vägen så sänker jag inte farten något märkbart.
Men tänk på att anpassa farten till övergångsställen så ingen dyker upp som du missat.
Nu var detta kanske extremt ingående, men så gör jag i alla fall och jag klarade min första uppkörning förra veckan. :D

Lycka till!!! Ett tips jag fick är att köra på under uppkörningen trots det känns som att det är kört. Jag trodde det var över för att jag missförstått instruktörens instruktioner (ingen risk i det jag gjorde dock), men han satt tillbakalutad och jag klarade det! :)
Gäst 2014-11-18 11:06 ! Citera #
Klarade skiten :D :D :D

Tackar alla er ENORMT för all hjälp man fått..skit glad. 1a försöket.

Senaste foruminläggen

Rubrik
11
I dag 17:36
5
I dag 14:05
8
I dag 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest