Start > Körkortsforum > Tvåan i låg hastighet?

Tvåan i låg hastighet?

inspektörn 2014-10-30 22:55 ! Citera #
Jossan 88!

Hej igen!
Det var jag som skrev som ”Gäst” tidigare! Glömde sätta ut mitt nick! *s*
Du har inte en chans att köra i 7 km/h på tvåans växel, så utmana inte ödet!
Det är inte ok att köra fortare än så!
Gångfartsområden är till för de oskyddade trafikanterna och då är ev. miljökörning underordnad!
Jossan-88 2014-10-31 21:47 ! Citera #
inspektörn
Jossan 88!

Hej igen!
Det var jag som skrev som ”Gäst” tidigare! Glömde sätta ut mitt nick! *s*
Du har inte en chans att köra i 7 km/h på tvåans växel, så utmana inte ödet!
Det är inte ok att köra fortare än så!
Gångfartsområden är till för de oskyddade trafikanterna och då är ev. miljökörning underordnad!

Nej men hejsan min älskade inspektör :D
Det ser tyvärr ut som om någon har varit rolig och använt mitt nickname igen :x :x
Självklart ska man som du skrev köra på 1:ans växel där det är gångfartsområde, en trafikinspektör skulle ALDRIG godkänna en uppkörning om man kör på 2:ans växel :)
Och till dig som har roligt med att sno mitt nickname, kom på något eget!!
imspektörn 2014-11-01 06:31 ! Citera #
Jossan 88!

Puss på dig! *L*
T 2018-01-25 08:15 ! Citera #
Vad är det för kommentarer jag läser. Kommer hit några år sent men här finns några riktlinjer:

Koppling ska endast användas vid växling, stopp och krypkörning.

Krypkörning (såsom nämns i fallet kring gångfartsområden) ska ske med ettans växel. Det låter lagom absurt att behöva pedala i tvåan för nånting ettans växel gör både bättre och miljövänligare med koppling (och ev. grundgas).

Det är fullständigt okej att växla ner till ettan i skymda korsningar i vissa fall (som när ett fullständigt stopp behövs eller när man kommer från en uppförsbacke in på korsningen).

/T
Gäst 2018-01-25 23:34 ! Citera #
Jag har fått lära mig att ha 1ans växel när jag krypkör, allstå < 10 km/h, känner att de blir hackigt om jag har tvåan i när jag kommer under 10 km/h

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest