Start > Körkortsforum > Tvåan i låg hastighet?

Tvåan i låg hastighet?

Leifsgaard95 2014-10-08 08:48 ! Citera #
Hej, jag har fått en ny körlärare då min förra slutat och nu är det så att den förra läraren inte klagade något på min växling men min nya gör.
Den nya läraren tycker att jag ska köra på tvåans växel när jag stannar till i skynda korsningar där högerregel gäller. Det vill säga att jag mer eller mindre ska upp på lämplig hastighet när jag väl ska köra igen, jag tycker dettq känns fel för att dra upp bilen från kanske 0 km/h i tvåans växel känns inte alls bra.
Bilen hackar framåt när jag startar och hon säger att det är på grund av att jag använder frikopplingen fel.

Personligen så tycker jag att det är rätt att man ska köra med tvåans växel när man ska smyga fram, men är det verkligen rätt att göra såhär när man kör en stor Hondai som går på diesel?
Linus 2014-10-08 10:38 ! Citera #
Japp du ska köra 2:an, 2:an kan gå väldig långsam som 5-10km/h till 70km/h(Inte rekommenderad för miljön)
1:an är då när bilen stannar och kallas uppstartsväxel, när bilen rör sig som ska man växla till 2:an.
Leifsgaard95 2014-10-08 11:59 ! Citera #
Aha, förståeligt!
Men nu menar jag liksom när jsg stannar till i en väldigt synd korsning där jag måste stanna till helt för att av söka ordentligt.
Är det rätt då också?
Jossan-88 2014-10-08 14:14 ! Citera #
Stannar du helt ska man alltid använda sig av 1:ans växel, det som föregående talare skrev att det är startväxel, så dr tycker jag att din nya lärare har fel! :)
Linus 2014-10-08 14:56 ! Citera #
Jossan-88
Stannar du helt ska man alltid använda sig av 1:ans växel, det som föregående talare skrev att det är startväxel, så dr tycker jag att din nya lärare har fel! :)

Kul att se dig igen Jossan, japp, om bilen stannar helt, då ska det vara 1:an, alltså då måste bilen stannar helt, om bilen stannar helt och man är på växel 2:an det fungerar att starta utan motorstopp men du måste gasa på ordentlig och det är inte bra för miljön.
Jossan-88 2014-10-09 17:45 ! Citera #
Linus

Kul att se dig igen Jossan, japp, om bilen stannar helt, då ska det vara 1:an, alltså då måste bilen stannar helt, om bilen stannar helt och man är på växel 2:an det fungerar att starta utan motorstopp men du måste gasa på ordentlig och det är inte bra för miljön.

Tack så mycket :)
Helt rätt Linus, det går att starta på 2:an, men speciellt miljövänligt är det inte :D
Knasig 2014-10-17 14:09 ! Citera #
Jag fick av min bilskolelärare lära mig att köra på 1:ans växel i gångfartsområden tex. Och mycket på 2:an i 30 vägar...men det kan ju inte vara rätt?
Jossan-88 2014-10-18 22:39 ! Citera #
Knasig
Jag fick av min bilskolelärare lära mig att köra på 1:ans växel i gångfartsområden tex. Och mycket på 2:an i 30 vägar...men det kan ju inte vara rätt?

Det låter konstigt eftersom 1:an bara är en startväxel och inte en växel man åker omkring med..
Jag fick lära mig att köra på 2:an i gångfartsområden och sedan växla upp till 3:an när det vart 30 km/h
Gäst 2014-10-27 06:05 ! Citera #
Jossan 88!

Om du kör på 2:an i ett gåmgfartsområde kommer du få väldigt svårt att hålla rätt hastighet!
Det är gångfart, ca 7 km/h, som gäller och det blir svårt på 2:an! Kör på 1:an i gångfartsområde, så slipper du otrevliga överraskningar och kan visa den hänsyn man skall göra till de oskyddade trafikanterna!
Jossan-88 2014-10-27 14:25 ! Citera #
Gäst
Jossan 88!

Om du kör på 2:an i ett gåmgfartsområde kommer du få väldigt svårt att hålla rätt hastighet!
Det är gångfart, ca 7 km/h, som gäller och det blir svårt på 2:an! Kör på 1:an i gångfartsområde, så slipper du otrevliga överraskningar och kan visa den hänsyn man skall göra till de oskyddade trafikanterna!

Tack för tipset Gäst!
Men jag kommer att fortsätta köra på 2:ans växel eftersom jag gjorde det när jag hade min uppkörning, och inspektören som var med sa efteråt att det var helt okej att göra det, bara man inte kör FÖR fort :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor