Start > Körkortsforum > Hur vill kontrollanten att man…

Hur vill kontrollanten att man ska bromsa in?

Gäst 2014-09-18 17:34 ! Citera #
Tjena alla proffs!

Detta låter kanske som en väldigt dum fråga men det har varit långa diskussioner om detta i bilen när vi övningskört.
Nu för tiden handlar det ju mycket om att man ska köra eco-friendly osv, och min fråga är:
Hur vill kontrollanten/trafikverket att man ska bromsa in när man ska svänga?
Ett vanligt scenario är: Jag kör i 70km/h på en landsväg och ska svänga höger i en 90graders sväng dvs rakt höger, hur ska jag göra för att komma ner i rätt hastighet och hur ska jag växla för att göra på det korrekta sättet? Ska man växla från 5, till 4, till 3, till 2 eller ska man köra i 5ans växel och bromsa in innan svängen och ta tvåan direkt?

Är galet tacksam för ett utförligt svar med beskrivning på hur man gör på bästa/mest eco-sättet!

Tusen tack på förhand! :D
ibrahimtt 2014-09-19 10:46 ! Citera #
Du ska släppa gasen innan svängen så du kommer ner i fart, sedan ska du trycka ner kopplingen och bromsen för o få ner till 30-40 km/h och sedan från 5an till 2an
LarsJinmie 2014-09-19 15:59 ! Citera #
Okej, tack för svar!
Finns det någon mer som kan intyga att detta är det bästa sättet att göra det på?
ibrahimtt 2014-09-20 11:36 ! Citera #
Detta är det bästa sättet, nån 100 meter innan svängen släpper du på gasen alltså motorbromsar du, motorbroms=ecodriving, sedan är det ALLTID lämpligast att svänga i 2ans växel för att det är säkrast enligt trafikverket, så vi säger att du kör i 80 km och vill ner till 30 km, du motorbromsar i tid till du är nere i 60 km där trycker du ner kopplingen och du kan lägga i 4an, efter du lagt i 4an trycker du ner kopplingen igen och bromsar tills du är nere i 30-40 km och då lägger du enkelt i 2 eller 3an vilket som passar dig bäst, sen bara upp med kopplingen försiktigt så bilen inte hackar och så kör du vidare
Yumi 2014-09-20 18:45 ! Citera #
I ditt fall ska du bromsa in mjukt i god tid så att de bakom fattar att du ska svänga, hålla dig till höger och sen när du kommit ner i rätt hastighet lägga i tvåans växel förutsatt att inget annat händer, sen svänger du.

I ett annat fall: Du åker på en vanlig 50 väg i 4ans växel. Långt framme ser du ett rött trafikljus. Du släpper gasen och fortsätter rulla och du tappar automatiskt fart. Du motorbromsar. När du närmar dig blir det grönt, och du känner av att du har en fart som passar 3ans växel. Du växlar till 3an och fortsätter rulla på.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov