Hej allihopa!
Jag hade min första uppkörning igår och den blev inte godkänd.
Jag förstår nu att många tycker de blir felaktigt kuggade för även om man gör 98 % rätt så kan de räcka med små men viktiga fel som gör att man inte klarar det.
Jag var nervös från början men blev lugnare allt eftersom jag körde. Det kändes som en väldigt bra körning och jag blev väldigt glad när jag märkte hur stabilt och bra jag lyckades köra. Uppfattade instruktionerna och kunde i god tid planera min körning vilket gjorde att växling och koppling flöt på bra i korsningar, rondeller osv.
Vi körde i gator där högerregeln tillämpas och då var jag extra noga med att se mig om och sakta ner för att eventuellt lämna någon företräde.
Det första egentliga problemet blev när de var dags för fickparkering.
Det brukade gå bra när jag övat vilket jag ifs inte gjort så mycket för jag hade lärt mig att börja svänga in till höger tills dess att jag i vänster backspegel ser lyktorna på bilen bakom. Då rätta upp bilen, backa sakta bakåt och sen eventuellt redigera lite precis innan jag parkerar. Men i detta fall blev det för tidigt att börja rätta upp bilen när jag såg lyktorna eftersom luckan va lite större än de jag tidigare övat i.
Detta märkte jag ganska fort och bad om att få börja om (istället för att hålla på och klydda jättelänge) och då klarade jag det men vid första försöket svängde jag om väldigt snävt intill bilen framför.
Vidare körde jag fortfarande med gott mot (lyckligt ovetande om att det redan va kört.)
Backade runt hörn, gjorde vändningar osv och allt gick bra vad gäller höger/vänstersväng ut och in på landsväg. Påvägen tillbaka till vv körde jag i ett ganska litet område där hastigheten va 50 km/h men pga parkerade bilar och annat körde jag i 30 i 3an. En bit fram ca 50 meter gick en barn på trottoaren till höger och två mötande bilar kommer. Jag växlar ner till 2an och är påväg upp i dragläget med kopplingen och ska bromsa in. Samtidigt som jag växlar ner till 2an bestämmer sig de mötande bilarna för att köra trots hinder på deras sida och därför bromsar min kontrollant mig och menar att nu måste du minsann gå ner i 1an.
Vi kör tillbaka till parkeringen och direkt säger hon ”jag kommer idag inte godkänna din körning”. Jag kunde bara få ur mig ett okej och har sen dess (igår eftermiddag) ältat det.
Hade parkerings felet räckt för att bli kuggad? Jag tycker fick parkering är något man blir bättre på ju mer man gör det ovh de blir ju möjligt först när jag har körkort. Inte ens för min sambo som haft körkort 6 år (han är 24 år jag 21 år) lyckas varje gång på första försöket med fickparkering.
Jag inser själv att den andra situationen var tillräcklig för att kugga mig vilket är så retligt för de kändes så bra i övrigt och de va så nära slutet :-(( dessutom är det retligt för jag tycker mig planera det bra men pga att de mötande bilarna inte följde sin regel att avvakta med tanke på hinder på sin sida så uppstod denna situation och hade inte min bedömare bromsat mig så hade de varit mitt nästa drag men hon ansåg naturligtvis att det va för sent.
Jag är ibland lite rädd för att bromsa ner för mycket för det känns ”dåligt” fast att jag begriper att krävs det så krävs det.
Teorin klarade jag med god marginal, har bokat en ny uppkörning tills nästa vecka.
Så, vad tror ni? Kommer de va extra hårda då jag nyligen kört upp o misslyckats?
Kommer jag garanterat behöva fickparkera igen för att bevisa att jag kan?
Jag är rädd att råka fokusera för mycket på dessa två grejer inför nästa körning och då missa på något annat som jag klarade denna gång:-( vill ej fastna i att inte klara de o bli osäker.
P.s kan man bli kuggad endast för dålig uppsikt framåt vid back runt hörn om man tittade noga innan backning o har flera 100 meters fri sikt?