Start > Körkortsforum > Två frågor om hastighet och vä…

Två frågor om hastighet och väghållning

Gäst 2014-09-06 13:01 ! Citera #
Hej!

Jag har kört upp en gång tidigare för körkort B och misslyckades. Hade dålig väghållning och hastighetsanpassning.
Har nu bokat en ny tid.
Men jag undrar ett par saker om hastighet och väghållning.

1. Måste man ligga vid hastighetsgränsen eller är det ok att ligga under den? Om ja. hur mycket kan man ligga under en hastighetsbegränsning utan att ses som osäker?

2. Vid uppkörningen skrapade jag i trottoaren och låg för nära vägens körbana vid vänstersväng till en mindre väg.
Hur får man bättre väghållning och koll på var bilen finns? Hur utnyttjar man speglarna m.m.?

Snälla hjälp mig med att förstå dessa saker!
Tack så mycket.
Rrrrr 2021-03-16 19:41 ! Citera #
1. Nej man kan inte sitta under hastighetsgränsen.
2.
B 2021-03-16 20:32 ! Citera #
1. Du ska anpassa hastigheten utifrån väglag, sikt osv. Dvs Inte ligga 25km/h på en 40 väg om inga giltiga skäl finns.
Då blir du nämligen ett hinder för övrig trafik och stör trafikrytmen. Är det däremot ishalka så ja, det säger ju sig självt.
Men att ligga några enstaka km/h under vid bra väglag är ok. Haka aldrig på bakom folk som kör 80km/h på en 100 motorväg under en uppkörning, det kan du bli kuggad för. Är det däremot mycket trafik så kan det såklart inte hjälpas.
Kör i annat fall om den långsammare bilen framför (laglig omkörning, vänstersida).

2.
www.youtube.com/watch?v=B7a5J-3tmxg

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I går 22:41
1
I går 22:06
2
I går 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov