Hej Vilka moment fick ni göra när ni körde upp? jag har för mig att man ska göra 8 till 10 moment skulle uppskattas grovt mycket om ni kunde skriva vilka moment ni fick göra.
Hej Vilka moment fick ni göra när ni körde upp? jag har för mig att man ska göra 8 till 10 moment skulle uppskattas grovt mycket om ni kunde skriva vilka moment ni fick göra.
Hej, jag ska försöka hjälpa dig så gott jag kan. De exakta momenten kan jag inte men kan säga att man vid en uppkörning får starta i backe, ev. fickparkera, parkera ”vanligt”, åka genom rondeller där inspektrören kollar samspelet mellan dig och andra trafikanter - hur uppmärksam du är. Du får köra på 30 vägar, 50, 70 samt motorväg. Ev. omkörning. Köra genom en järnvägskorsning, det har de också som ett utav momenten. Självklart säkerhetskontroll och hur pass miljövänligt du kör. Om du stannar vid ett övergångställe där fotgängare ska över, manövreringen, kolla i speglarna och ja allt sånt där man brukar göra när man kör bil. Hmm... kan inte komma på mer, hoppas att det hjälpte! Just ja, om du kan läsa av skyltar. Inspektören säger tex kör mot centrum då ska du veta åt vilket håll du ska körs mot. När jag körde upp feågade jag inte om momenten jag blev bara så himla glad när han sa att jag hade klarat uppkörningen
Hej, jag ska försöka hjälpa dig så gott jag kan. De exakta momenten kan jag inte men kan säga att man vid en uppkörning får starta i backe, ev. fickparkera, parkera ”vanligt”, åka genom rondeller där inspektrören kollar samspelet mellan dig och andra trafikanter - hur uppmärksam du är. Du får köra på 30 vägar, 50, 70 samt motorväg. Ev. omkörning. Köra genom en järnvägskorsning, det har de också som ett utav momenten. Självklart säkerhetskontroll och hur pass miljövänligt du kör. Om du stannar vid ett övergångställe där fotgängare ska över, manövreringen, kolla i speglarna och ja allt sånt där man brukar göra när man kör bil. Hmm... kan inte komma på mer, hoppas att det hjälpte! Just ja, om du kan läsa av skyltar. Inspektören säger tex kör mot centrum då ska du veta åt vilket håll du ska körs mot. När jag körde upp feågade jag inte om momenten jag blev bara så himla glad när han sa att jag hade klarat uppkörningen
Tack så mycket en sån här hjälp var exakt det jag var ute efter tack igen
Inga problem! Lycka till nu
På 1:a försöket fick jag bl.a. backa runt hörn och köra på motorväg. Blev tyvärr kuggad för att ha anpassat hastigheten dåligt, det var ett farthinder samtidigt som hastighetsgränsen var 50 vilket är för fort för att köra över gupp så förarprövaren tvingades bromsa mig, men jag tycker det var fel att kugga mej för något sånt, det var ju fel att ha farthinder trots så hög hastighetsgräns, mycket konstigt tänkt med vägen asså... Blev också kuggad för att ha kört för fort, berodde på att bilen var ovanligt konstig, det var Trafikverkets Golf Diesel och den kunde av konstig anledning öka farten ”av sig själv”, d.v.s. trots att man inte gasade, råkade bara för det visst köra 50 på 30-väg, den där vägen med guppet var en 30-väg några meter innan guppet.
På 2:a försöket gick det mycket sämre än 1:a, berodde på att jag körde i Lidköping, en väldigt usel stad som knappt gick att köra i men det berodde inte på att jag var dum i huvet, det berodde på att vägarna där var så dåliga att de inte gick att köra på, det spelar ju ingen roll hur bra trafikvett man har, man kan ju i alla fall inte köra ”säkert” där. Där fick jag bl.a. passera järnvägskorsning, och köra på landsväg, vilket jag failade på men jag tycker det var löjligt att jag blev kuggad på det. Förarprövaren bad mig att svänga av landsvägen, vända och köra in på landsvägen igen, och den där vägen var så hårt trafikerad att det typ inte gick att komma in där. Tog då beslutet att köra in när andra var tillräckligt långt borta för att hinna stanna för mig, vilket jag är bergsäker på att andra som gjort samma sak som mig också gjort, visst är det farligt, men om man inte ska tränga sig före, vad fan ska man göra då?! Jag blev bromsad när jag försökte köra iväg, ganska onödigt. Nästa gång blev jag inte bromsad men råkade då hamna i vägen för en bakomvarande men det var ju inte med flit. Egentligen var det inte det där mitt fel, att jag körde in på den där hårt trafikerade vägen berodde ju på att jag var tvungen eftersom förarprövaren tvingade mig, det är ju han som dirigerar mig, jag dirigerar ju inte mig själv, tycker det var löjligt av honom att dirigera in mig på en sån usel idiotväg! Och det är bara fel att säga att det är fel på föraren, jag vet av egen erfarenhet att det inte alls är fel på föraren, det där har ju till och med hänt pappan ibland, att sånt kan hända beror ju på att man byggt vägarna omöjliga att köra på, det är ju konstigt tänkt med den där landsvägen eftersom man inte byggt motorväg där trots den hårda trafiken och trots att det är en riksväg vilken typ jämt är hårt trafikerad. Och jag tycker inte själv att jag gjorde fel, hade jag inte kört iväg så hade ju säkert uppkörningstiden gått ut för att jag stått still i evigheter och då hade ju förarprövarn säkert kuggat mig för passivitet + att körskolan säger ju att man inte ska vara för passiv; man ska undvika att stå still för länge och har man bestämt sig för att köra, SKA man köra. Och folk som kritiserar mig för att jag råkade hindra bilarna ute på vägen ska lägga av med det för jag är bergsäker på att de själva hade gjort samma sak om de kört där, och att säga att andra är puckade när man själv är puckad är ju riktiga dumhuvefasoner!
Sen blev jag kuggad på järnvägskorsningen för att jag stannade i den, men det var ju för att det var ett övergångsställe där, jag skulle väl inte ha kört vidare och riskerat att köra på gående som skulle gå över, såna handlingar är ju jävligt vårdslösa?! Visst kan man krocka med tåget, men ibland är man ju tvungen att ta såna risker eftersom man tvingas p.g.a. hinder, jag är inte ensam om åsikten att pricken för att jag stannade i spåret var felaktig, till och med pappan anser ju det och han blev också upprörd på Trafikverket när jag berättade att de gett mig en prick för något sånt. Han säger att han själv skulle stanna om det hade varit ett övergångsställe, man har ju väjningsplikt mot gående + att det är inte okej att riskera att köra på dem bara för att järnvägen stressar en, om man inte ska stanna, vad fan ska man göra då, en fråga pappan också ställt?! Och pappan är inte dum i huvet för att han försvarar mig, han försvarar mig för att han har trafikvett, vilket de som kritiserar mig inte verkar ha, han har ju dessutom mer erfarenhet av körning, han har haft körkort i flera decennier, alla klantar som kritiserar mig har ju bara haft körkort i nåt år. De som klagar på mig säger visst att jag inte skulle ha stannat eftersom jag kunde ha kraschat med tåget, i så fall hade jag säkert kört på nån på övergångsstället och då hade ju fotgängarna säkert sagt ”Men vad spelar det för roll att du inte hann stanna innan spåret?! Om du skulle hamna i spåret så är det ju bara att backa tillbaka!”, så jag skulle visst ha stannat på spåret, kritikernas kommentarer visar inte att de är bättre än mig, de visar ju tvärtom att de är totalt sjuka i hjärnan. Har själv läst att det är tillåtet att stanna om förhållandet kräver det och hamnar man i spåret vilket ALLA kan göra så är det bara att flytta på sig, och då finns det ingen anledning att tjafsa! Det är mycket möjligt att Trafikverkets personal har mer utbildning än mig men det betyder inte att de vet bättre än mig, deras kritik mot mig visar ju tvärtom att de är dumma i hjärnan!
Visst, pappan tyckte ju först att jag gjorde fel för att jag stannade så att fara kunde uppstå för mig själv och tåget men han kom dock att ändra åsikt när han förstod att det var därför att ett övergångsställe dök upp direkt efter spåret, när jag berättade att jag fått en prick för sådant, då sa han argt ”Men det där var ju väldigt orättvist!” och det har har för fan rätt att säga, hade jag varit han så hade jag sagt exakt samma sak!
På tredje försöket klarade jag uppkörningen, körde då inte i Lidköping, körde i Västerås, där jag körde när jag blev kuggad på 1:a försöket. Fick göra nästan samma saker som i Lidköping, men det var inga problem alls att köra där, och jag hade inte ens samma bil som jag hade förra gången jag körde hos dem. Kan rekommendera att köra i Västerås, det är en rätt lättkörd stad, mycket lättare än i Lidköping! Visst är det mycket landsväg där men vägarna är ju inte så usla att det är mycket trafik och nästan omöjligt att köra ”säkert” där!
Är det nån annan än jag som också upplevt att förarprövarna varit taskiga?