Start > Körkortsforum > Uppkörning Södertälje-vägar?

Uppkörning Södertälje-vägar?

Gäst 2014-08-31 16:31 ! Citera #
Hej!
Sökt på detta forum men inte läst från någon användare vilka vägar i Södertälje uppkörningen gått genom.

Är handledare åt en kompis som har uppkörningen i September och tänkte kolla vilka vägar ni som kört upp i stan fick ta.
Hur länge kör man nu för tiden under provet?

Vilka moment har ni fått göra?
Yumi 2014-08-31 22:16 ! Citera #
Runt om vid huvudkontoret såklart, tomtits, rosenlund, hovsjö, motorvägen.

Akta er för motorvägsavfarten mot centrum, att man måste vara noga med att behöva svänga höger tre gånger på ett smidigt sätt.
Annars, backa runt hörn, backparkera, lite allt möjligt!
kelo 2014-09-01 11:49 ! Citera #
Lasse_V8
Hej!
Sökt på detta forum men inte läst från någon användare vilka vägar i Södertälje uppkörningen gått genom.

Är handledare åt en kompis som har uppkörningen i September och tänkte kolla vilka vägar ni som kört upp i stan fick ta.
Hur länge kör man nu för tiden under provet?

Vilka moment har ni fått göra?


Hej! Det kan vara svårt att säga exakt vilka vägar de tar då Södertälje är stort, och det finns många vägar trafikverket kan välja, men jag ska göra mitt bästa.
Vid trafikverket (när uppkörningen börjat) brukar inspektören oftast vilja att man kör ut till höger. Här måste man väja för andra bilar. Det finns ingen hastighetsskylt där men hastigehetsgränsen är 50. Att köra mot sjukhuset eller centrum är vanligt. Inspektören kommer välja vägar där rondeller finns då de kollar mycket på samsel med andra trafikanter samt hur uppmärksam föraren är. Det finns en stor korsning i Södertälje (den största, nära sjukhuset) dit eleven kommer få köra, här är det extra viktigt att väja för bilarna som har grönt samtidigt. Därefter brukar inspektören oftast vilja att man kör mot e4an helsingborg. Det är även vanligt att man kör mot scania, hamnen, pershagen, Södertälje syd, centrum och sjukhuset som jag nämnde. Backa runt ett hörn även vid lutning är vanligt. Korsa järnvägsspår samt att köra in på 30-vägar är också vanligt. Detta va allt jag kunde komma ihåg :) lycka till! Just ja, allt ifrån 20 till 45 min kan man köra och glöm ej att det råder mycket högerregel i Södertälje speciellt i centrum där det är 30-väg.
Gäst 2014-09-08 01:45 ! Citera #
Tack för svaren.
Då vi båda bor i kommunen är vi väl medvetna om högerregeln och hur stan ser ut.
Kul att det finns respons på forumet i alla fall =)

I stora korsningen (antar att ni kommer så ni har sjukhuset på vänster sida då) fick du köra mot centrum (vänster) rakt fram eller höger (Weda, Moraberg, motorväg) för att komma mot Helsingborg?
Finns som sagt några mindre trevliga avfarter att välja på här plus att bilisterna i denna stad är så extremt självgoda och kör på ett skrämmande sätt, har sett flera övningskörare som kör betydligt bättre än de som har(?) körkortet redan.
kelo 2014-09-09 08:23 ! Citera #
Lasse_V8
Tack för svaren.
Då vi båda bor i kommunen är vi väl medvetna om högerregeln och hur stan ser ut.
Kul att det finns respons på forumet i alla fall =)

I stora korsningen (antar att ni kommer så ni har sjukhuset på vänster sida då) fick du köra mot centrum (vänster) rakt fram eller höger (Weda, Moraberg, motorväg) för att komma mot Helsingborg?
Finns som sagt några mindre trevliga avfarter att välja på här plus att bilisterna i denna stad är så extremt självgoda och kör på ett skrämmande sätt, har sett flera övningskörare som kör betydligt bättre än de som har(?) körkortet redan.


Alla tre gånger som jag körde upp så hamnade som så att jag hade sjukhuset snett åt höger och skulle då svänga vänster för att köra mot e4an mot Helsingborg. Jag tror att det är den vanligaste vägen då de kollar på om man ger företräde åt bilarna som har grönt samtidigt som du har i korsningen samt personer som ska korsa övergångsstället.hoppas du förstår vilken väg jag menar. Jag svänger vänster, mötande åker rakt eller mot centrum, jag måste placera bilen så att jag inte blockerar dessa bilister samtidigt som jag måste väja för de som går över övergångsstället. :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 16:45
2
I dag 16:26
4
I dag 14:22
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov