Start > Körkortsforum > Rondell

Rondell

Nalle 2014-08-28 02:28 ! Citera #
Om jag åker i en rondell i yttersta körfältet och ska till höger men av någon anledning glömmer att svänga och fortsätter runt i rondellen. När jag är vid klockan 9 i rondellen och kanske jämsides med en bil i det innersta körfältet som ska svänga vänster exakt där, vem ska väja/avvakta?
Linus 2014-10-08 14:01 ! Citera #
Nalle
Om jag åker i en rondell i yttersta körfältet och ska till höger men av någon anledning glömmer att svänga och fortsätter runt i rondellen. När jag är vid klockan 9 i rondellen och kanske jämsides med en bil i det innersta körfältet som ska svänga vänster exakt där, vem ska väja/avvakta?

Jag ska försöka svara detta, för att det är svår att svara när man inte ser hur rondellen ser ut, men enligt dina beskrivningar så finns rondellen 2 körfält, en inre, en yttre, och 3st ingång/utgång, först vill jag säga att om du ska inte svänga av första utgång om ingen skylt som säger att yttre körfält kan svänga till vänster alltså klockan 9 som du beskriver då får du inte köra vidare till nästa utan du måste köra av där, men du glömde, då tar vi nästa del, när innersta körfältet som korsa yttre och ut ur rondellen ska den innersta lämna företräde till yttre för att hen ska in i yttre körfält, men du som kör i yttre ska vara bered på allt, det kan hända att hen inte lämnar någon företräde och du måste hinna stanna.
rondell? 2014-11-18 11:09 ! Citera #
Förbjudet att köra i rondeller.....

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo