Hej. Jag undrar hur ni hoppar över växlar (eco-driving) när ni kör?
På trafikskolan har jag fått lära mig att jag kan ta tvåans växel upp till 50 och sedan lägga i 4:an, och på landsväg ta 3:ans växel upp till 70 sen i med 5:an. Är detta ett korrekt sätt tycker ni?
Jag har uppkörning nästa vecka den 28:e, hur mycket vikt lägger dom egentligen på eco-driving när man kör upp?
Är ingen expert så lita inte fullt ut på det jag kommer att säga stämmer 100% :P
Har inte kört upp själv än, men jag skulle vilja tro att det är en viktig del. Att du hoppar över växlar, motorbromsning - när det är möjligt!, köra defensivt, inte ta risker o.s.v. är några saker som visar på säker och miljövänlig körning.
Visst kan du göra så men går det att hoppa över och växla tidigare så kan du väl göra det också. Beror lite på bil till bil, men att köra på 2an till 50 är känns lite för länge. Men så länge du inte växlar efter motorvarven har nått 2500-3000 rpm så är det väl okej. Men jag kan tänka mig att det blir mer utsläpp när du kör på en lågväxel och ska accelera/köra upp till 50 i jämförelse. Men som sagt så beror det mest på motorn (hur den låter och vart motorvarven ligger på).
Är det en brant uppförsbacke så ska du helst ta en lägre växel (tex. 2an eller 3an) för annars blir motorn för svag.
Det är iallafall mitt tips.