Start > Körkortsforum > Hur länge kan man vänta med up…

Hur länge kan man vänta med uppkörning?

Märta 2014-08-19 23:13 ! Citera #
Hej!

Jag har kuggat min uppkörning tre gånger nu (...) men jag har klarat teorin för ungefär två veckor sedan. Jag tänkte ta en liten paus nu för skolan börjar osv. Men jag har hört rykten om att man måste göra uppkörningen inom en viss tid, annars måste man göra om teorin igen? Det har jag verkligen inte lust med...

Hade inte tänkt vänta i flera månader, men kanske två-tre veckor.

Någon som vet hur länge man kan vänta och om det ens finns en sån gräns? Tacksam för snabbt svar!! :)
Björn He 2014-08-19 23:47 ! Citera #
Märta
Hej!

Jag har kuggat min uppkörning tre gånger nu (...) men jag har klarat teorin för ungefär två veckor sedan. Jag tänkte ta en liten paus nu för skolan börjar osv. Men jag har hört rykten om att man måste göra uppkörningen inom en viss tid, annars måste man göra om teorin igen? Det har jag verkligen inte lust med...

Någon som vet hur länge man kan vänta och om det ens finns en sån gräns? Tacksam för snabbt svar!! :)

Märta, det finns en gräns för när det andra provet ska klaras om bara det ena godkänts. Du måste klara din uppkörning senast när det gått 2 månader sedan du klarade teoriprovet, annars måste båda proven göras om i vanlig ordning, teori först - körning sen. Tråkigt att du blivit underkänd hela 3 gånger, blev själv underkänd 2 gånger men jag vet att det brukar bero på att inspektörjäveln är taskig, åtminstone enligt mina synpunkter kring uppkörningen, så det är inget att bry sej om, men vad gick fel under de tre kuggade uppkörningarna?
Märta 2014-08-20 13:57 ! Citera #
Björn He
Märta
Hej!

Märta, det finns en gräns för när det andra provet ska klaras om bara det ena godkänts. Du måste klara din uppkörning senast när det gått 2 månader sedan du klarade teoriprovet, annars måste båda proven göras om i vanlig ordning, teori först - körning sen. Tråkigt att du blivit underkänd hela 3 gånger, blev själv underkänd 2 gånger men jag vet att det brukar bero på att inspektörjäveln är taskig, åtminstone enligt mina synpunkter kring uppkörningen, så det är inget att bry sej om, men vad gick fel under de tre kuggade uppkörningarna?

Var mest nervös. Jag vet att jag kan köra bil och hade jag inte kunnat det hade inte körskolan sagt att det var dags att köra upp. Första gången var jag så nervös så då gick det verkligen dåligt, andra gången kuggade jag på fickparkering (vilket jag ALDRIG fått göra på körskolan..) och tredje gången var det också något litet fel. Känns lite segt, men tack för svar! Då vet jag. :)
Gäst 2016-01-10 20:16 ! Citera #
Hur är det om man inte har klarat uppkörningen men klarat teorin och väntat 4år? måste man börja om allt dvs syntest halkkörning osv...eller kan man bara göra om teoriprovet och uppkörningnen?
Jätte tacksam för svar då jag verkligen inte vill börja om med allting.
Gäst 2016-01-10 20:36 ! Citera #
Gäst 2016-01-10
Hur är det om man inte har klarat uppkörningen men klarat teorin och väntat 4år? måste man börja om allt dvs syntest halkkörning osv...eller kan man bara göra om teoriprovet och uppkörningnen?
Jätte tacksam för svar då jag verkligen inte vill börja om med allting.
Riskutbildningarna är giltiga 5 år. Godkänt prov antingen teori eller körprov, är giltiga 2 månader.

Så har du väntat 4 år, måste du göra om teorin. Beroende på när du gick Riskutbildningarna, kan du behöva göra om dom, om det gått 5 år.

Kom ihåg att kolla giltighetstid på körkortstillståndet också, eftersom du bör övningsköra också. Körkortstillståndet är giltigt 5 år.

Givetvis är detta också svar till TS. Du kan ta paus, så länge du klarar uppkörningen inom 2 månader. Annars måste du göra om teorin.

Senaste foruminläggen

Rubrik
10
I dag 10:06
8
I dag 04:58
4
I dag 03:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo