Start > Körkortsforum > Övningsköra med barn i bilen??

Övningsköra med barn i bilen??

Bubblan84 2009-07-31 09:47 ! Citera #
En kompis ska börja övningsköra och pratade om att ha med sin son i bilen..jag har en dotter och känner att hon INTE ska vara med när jag kör..finns det något förbud mot det elle rär dte bara sunt förnuft som gäller??
Gäst 2009-08-01 13:15 ! Citera #
Finns inget förbud, det är bara sunt förnuft som gället. Barnet måste dock sitta i baksätet eftersom en handledare ska sitta på passagerarsätet.
TimpZ 2009-08-24 19:23 ! Citera #
När man kör i trafikskola får ens handledare följa med bl.a. för att observera hur läraren går till väga för att lära ut såväl viktiga som små moment i övningskörningen. Dvs. det finns ingen regulation. Dock tror jag inte du bör ta med dig lillsyrran i bilen om du är en mindre erfaren bilförare som ska köra på motorväg för första gången, om i fall att!
drita bunjaku 2011-12-14 17:57 ! Citera #
Har man rätt som handledare vid privat övningskörning att ha barn med sig i bilen?
se33 2012-01-08 17:14 ! Citera #
Det finns väl någon regel som säger att man inte får övningsköra med ett mål...
alltså får man inte övningsköra till tex mataffären, fjällsemestern, handlingsresan till stan.. osv..
En övningskörnings tur ska endast ha ett syfte och det ska vara övningskörning. Ett litet barn har ingen anledning att vara med i en sådan situation alltså så är de på sätt och vis olagligt även om jag har svårt att tro att någon kommer bli straffad för det.

Jag har själv övningskört på långa turer min familj åkt som tex till åre och göteborg. och det är kanske fel på sätt och vis men å andra sidan så hade jag aldrig fått prova sådan körning om jag inte kört då. för jag tror inte många ger sig ut bara för att övningsköra och gasar iväg över 100 mil bara sådär...
Gäst 2012-01-08 20:50 ! Citera #
se33
Det finns väl någon regel som säger att man inte får övningsköra med ett mål...
alltså får man inte övningsköra till tex mataffären, fjällsemestern, handlingsresan till stan.. osv..
En övningskörnings tur ska endast ha ett syfte och det ska vara övningskörning. Ett litet barn har ingen anledning att vara med i en sådan situation alltså så är de på sätt och vis olagligt även om jag har svårt att tro att någon kommer bli straffad för det.


Syftet med övningskörning är ju att skapa vana vid trafik och trafiksituationer. En del i det är definitivt att ha ett mål med körningen och på så vis lära sig planering och framförhållning (även om just det kanske bör vara i ett senare stadium av körutbildningen).

Finns inga uppenbara begränsningar med övningskörning annat än de praktiska rörande tillstånd och färdigheter:
www.korkortsportalen.se/jag-ska-vara-handledare/ovningskorning/

Om du vet motsatsen är du välkommen att hänvisa till tillämplig lagtext/-paragraf.
Istolig 2012-01-09 18:41 ! Citera #
Det är inte någon lag som säger att du inte får ta med yngre barn när du övningskör, det finns dock flera aspekter som gör det olämpligt. För det första så är det de självklara, säkerheten. De flesta vill undvika att sitt barn är med i en krock. Sedan så är det en distration för föraren. Att ha ett,(ofta), rastlöst barn i baksätet som handledaren skall roa och underhålla gör att föraren blir ouppmärksam och att körlektionen blir mindre effektiv.
Så det är upp till dig, men sunt förnuft säger mig att det är olämpligt i början senare i körningen skall det dock inte vara några problem!

Lycka till!
Istolig 2012-01-09 18:52 ! Citera #
se33
Det finns väl någon regel som säger att man inte får övningsköra med ett mål...
alltså får man inte övningsköra till tex mataffären, fjällsemestern, handlingsresan till stan.. osv..
En övningskörnings tur ska endast ha ett syfte och det ska vara övningskörning. Ett litet barn har ingen anledning att vara med i en sådan situation alltså så är de på sätt och vis olagligt även om jag har svårt att tro att någon kommer bli straffad för det.

Jag har själv övningskört på långa turer min familj åkt som tex till åre och göteborg. och det är kanske fel på sätt och vis men å andra sidan så hade jag aldrig fått prova sådan körning om jag inte kört då. för jag tror inte många ger sig ut bara för att övningsköra och gasar iväg över 100 mil bara sådär...


Låter ytterst orimligt det du skriver, varför skulle man inte få övningsköra med ett mål? Jag lär mig lika mycket ifall mitt mål är att ta mig till mataffären som om jag är på en runda. Det kan till och med generera fler tillfällen för övningskörning. Så att en sådan lag skulle finnas tror jag ej, de hade de förmodligen även sagt på handledarutbildningen dessutom.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
11
I dag 21:08
4
I dag 18:45
4
I dag 18:18
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov