Du ska inte släppa koppling för snabbt, försök hålla den ständigt på dragningspunkten när bilens hastighet har gått ner till den växels hastighet då kan du släppa koppling men samtidigt gas lite, då slipper du dragningseffekten.
Känner mig lite förvirrad ang. motorbromsning.
Som jag förstår det så ska man alltså släppa på gasen och allt, sedan växla ner innan varvmätaren ligger under 1500, korrekt?
Men det jag inte förstår är när man växlar ner är det ingen som upplever att bilen rycker när du släpper upp kopplingen nästan helt helt upp (kanske eftersom du inte möter den med någon gas då varvmätaren sjunker snabbt?)?
Alltså först så växlar jag ju ner, sedan släpper jag på kopplingen lite och har en kvar i någon sekund men minuten jag tar upp växlingen mer och mer så blir det ju så att bilen bara rycker. Är det bara jag som upplever detta?
Är det något man kan göra för att undvika detta/förbättra motorbromsningen?
Tack för svar. Men är det inte så att när man trycker ner kopplingen så rullar ju bilen ofta längre/snabbare en liten stund? Och har jag kopplingen nedtryckt för lite så bromsar/stannar ju bilen snabbt då det tappar mycket fart.
Är det kanske därför man måste börja motorbromsa så långt innan? Det blir ju lite svårt det där oftast, iaf för en ”amatör” som mig :P. Blir ju oftast så att jag måste trycka ner bromsen när jag släpper allt och endast trycker ner kopplingen.
Och vet att det här är en klumpig fråga - men tyvärr inte säker på saken - men är det verkligen sämre för bilen och miljön att bromsa bilens fart lite än att konstant trycka ner kopplingen? Aldrig förstått det säkert.