Start > Körkortsforum > Nu är kortet mitt!

Nu är kortet mitt!

Candycrush 2014-07-31 23:37 ! Citera #
Nu har jag haft mitt körkort i hela 2 dagar, känns så fantastiskt! Dock har jag inte vågat köra själv så långa sträckor, har inte varit ute på motorvägen ÄN :) men det kommer!

Klarade iaf båda proven på första försöket. Läste massa i sånna här forum och dels så fick jag massa tips på vad man ska tänka på men också jävligt mycket onödig nojja. Det är inte så hemskt som det låter :)
Teorin klarade jag tack vare ordentligt mycket plugg och elevcentralens testfrågor. Det är inte samma frågor, men dem är utformade på samma sätt som på det riktiga provet, samma språk och begrepp. Så träna på dessa, leta upp svaren i boken och satsa på att förstå varför ni svarar som ni gör. Till slut faller alla bitar på plats och man märker att trafikregler är inget annat än logiska :)

Uppkörningen var inte heller så hemsk, min instruktör pratade inte mycket alla. Jag fick börja med att kolla blinkers och baklampor. Fick total hjärnsläpp och tänkte inte på att sätta i backen utan stod och pekade på backljusen och ba ”den sitter där”. Han fick säga till mig 3 gånger haha :) sen så åkte vi runt (körde upp i Sollentuna) och jag körde fel först men han sa vart jag skulle så det var inga problem. Sen områden med högerregel, parkering och lite motorväg. Svängde av på fel avfart men det var inte heller några problem, han visade vägen.

Det viktigaste man ska göra på uppkörningen är att TA DET LUGNT! Du har verkligen inte bråttom nånstans, kör så försiktigt du bara kan. Jag körde på 2-an på vägen in i rondellerna, sen 3-an om det inte var mycket trafik inne i själva rondellen. Lugnt och försiktigt, man ska visa att man inte är en trafikfara, det är det dem är ute efter :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor