Vad har ni haft svårast med??
Jag har svårast att släppa upp kopplingen sakta, vill gärna göra det lite för fort. Krypköra är därför inte heller min starkaste sida men det innebär ju inte för det att jag kör för fort. Kan därför även få motorstopp då jag skall starta främst då man har lite mer brottom iväg och blir stressad.
Jag har svårast med speglarna. Alltså titta i dem innan svängar osv. Kört rätt länge privat utan att mamma eller pappa sagt nåt om det men nu när jag börjat på körskolan blev jag tillsagd så nu är det jättesvårt att träna in.. ! Man skulle ha lärt sig det på en gång :b
Utan tvekan speglarna! Enligt min körlärare så ska man kolla i backspegeln ca 1gång var tredje sekund! Det har tagit lång tid att få in allt med speglar!
Jag har svårast med speglarna. Alltså titta i dem innan svängar osv. Kört rätt länge privat utan att mamma eller pappa sagt nåt om det men nu när jag börjat på körskolan blev jag tillsagd så nu är det jättesvårt att träna in.. ! Man skulle ha lärt sig det på en gång :b
Har samma problem. Kollar nästan mer i speglarna när jag kör på raksträckor. Blir så att jag brukar kolla bak en tid innan och se hur det ser ut bakom mig, så jag inte behöver koncentrera mig så mycket på det, men det gillar de inte.
Svårast för mig är att växla ner från 5 till tex 3 utan att bilen tjuter och nästan får motorstopp. vid tex att svänga in från motorväg till en lite mindre väg och klara av att göra en en högersväng utan att min mamma måste hålla i sig! hehehe
Jag sänker inte farten lika mycket som jag borde när jag svänger! Tror att det är för jag är lite osäker men allt sånt kommer man att lära sig!
Jag glömmer alltid att blinka! Det är väldigt störande då jag får höra, ”glöm inte blinkers” när jag väl måste använda dem! Mycket tjat men ändå får jag inte in det i huvudet! gaaah. Annars är resten mycket bra, avsökning och sånt funkar galant.
Det jag har svårast med är hålla hastigheten, svänga in vid rätt skylt, högerregeln och att backa runt hörn. Det är nog de sakerna som jag har haft mest problem med, men jag börjar som tur är lära mig detta och har blivit lite bättre.
Hade problem med kopplingen och växlingen ganska länge. Sen när jag väl klarade körkortet var det en sommar jag körde mkt och altt funkade kanon. Sen dröjde det länge och jag har bara kört nån gång/år och då har problemen med sliring koppling/gas återkommit lite i början. Men nu i år har vi hyrt/lånat bil ibland och nu börjar det gå bra igen. Det flyter på och växlingen går smidigt igen. Fickparkering däremot, hmm.... Viktigt när man har körkort är nog att bibehålla vanan så man ej glömmer.
Att glömma titta i backspeglar/sidospeglar låter lite oroväckande.. Är det något jag alltid vart bra på är det att ha koll runt omkring.
Jag tjuvåkte på kopplingen på tok för länge, backningen kunde varit bättre den med.
Annars tyckte jag vänstesväng på tät trafikerad landsväg var lite klurig, speciellt när läraren sa ”fortsätt köra om du måste stanna och vänta”
Det som var lättast är eco-driving.
Hittills är det enda problemet jag haft i princip att starta bilen i en backe när jag har en massa pådrivande trafik bakom mig. När jag övar dragläge i branta backar är jag oftast felfri men när jag är i stan och har någon sur 50 åring som är missnöjd över sitt karriärsval och som tar ut det i trafiken 2 centimeter bakom mig då blir det nervöst. För att lösa det åkte jag i princip om och om igen till samma stoppljus i uppförsbacke tills nervositeten släppte. Så det är väl mitt tips, hittar ni en svaghet, nöt in det tills det blir en styrka.
Senaste foruminläggen
Rubrik