Start > Körkortsforum > Vad är skillnaden mellan en se…

Vad är skillnaden mellan en sex och femväxlad bil?

kallen 2014-07-30 01:04 ! Citera #
Vid uppkörningen är det sexväxlar. hur ska jag köra då jag endast kört femväxlade bilar tidigare?
inspektörn 2014-07-30 05:25 ! Citera #
Tja, tänk lite!
Miljökörning är bla. att köra på så hög växel som möjligt, så om det går att köra på 6:an, så gör det, går det inte så växla ner till närmaste lämpliga växel.
Björn He 2024-05-05 19:31 ! Citera #
Egentligen är det väl ingen skillnad alls mellan 5-växlad och 6-växlad bil. 6:ans växel är väl bara en extra höghastighetsväxel, men man skall tänka på att endast använda 6:ans växel i en hastighet av minst cirka 70-80 km/tim. På en bensindriven bil kan man kanske köra på 5:ans växel i 50+ men på en dieselbil måste man vara uppe i minst cirka 60-70 km/tim för att kunna köra på 5:an.

Jag fick såvitt jag minns inte köra upp med 6-växlad bil, men diesel-Volvon de hade på Staffans trafikskola hemma i Långbro/Älvsjö var 6-växlad vill jag minnas.

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I dag 00:40
10
I dag 00:37
1
I går 19:26
2
I går 14:09
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov