Start > Körkortsforum > Ni som inte klarade första upp…

Ni som inte klarade första uppkörning....

Gäst 2014-07-30 23:02 ! Citera #
Synd att du kuggade Lisepis.
Bra att du inser att du var lite för snabb på att försöka köra upp. Man måste ju kunna köra bil innan uppkörning.
Och det går egentligen inte att skylla på en bil då som förare ska du kunna redan köra flertal olika. Det är bara lite annorlunda men efter någon minut så kör man bilen som om man kör den som man alltid kört.
Jag har kört 6 olika bilar sen jag fick körkortet. allt har funkat hur bra som helst och utan problem.
Men det är bara att fortsätta köra med trafikskolan och privat lite mer.
Lycka till.
Gäst 2014-07-30 23:21 ! Citera #
Trams Yajirou! ;)

Jag tror nog att det går alldeles utmärkt att lära sig fler slags bilar efter att man tagit körkort, och då kan man ta det i sin egen takt efter vad man har behov av. Det är ju också en fråga om resurser. Även den som skaffar sig en ny mobil eller kamera kan behöva olika mycket tid beroende på vad man haft för grejer förut. Det gör en inte till en sämre fotograf eller mobilanvändare.

Mina allmänna körkunskaper i min egen bil kan du nog faktiskt inte yttra dig om så länge du inte kommer hit och åker med mig. Jag kanske kan skrämma den värste? 8-)
Gäst 2014-07-31 08:00 ! Citera #
Lisepis
Har nu kuggat mitt livs första uppkörningsförsök. Konstaterar att det var lite för snabbt på att försöka mig på en uppkörning just nu, för att jag egentligen skulle ha behövt det där körkortet nästa vecka för arbetspendling.... :o

Bortsett från att jag hade behövt öva lite mer för att hämta upp de körkunskaper jag skaffade mig förra perioden jag övningskörde och bli mycket säkrare igen så var det till 50 % frågan om bilen. Inte att det var något fel på den men den betedde sig helt olikt allt jag kört tidigare, stor, klumpig, ingen riktig handbroms utan en knapp som mest kändes som en leksak så man fick köra allting mot fotbromsen, och ett väldigt högt placerat dragläge.

Tyvärr är det så att de flesta förarprovskontor har flera olika bilmärken och det inte går att gå svar på vilken som kommer att användas vid just ens egen uppkörning. Annars skulle jag rekommendera alla som har möjlighet och ska köra upp privat att åtminstone en gång pröva att få låna eller hyra en liknande bil för att slippa just det problem som jag fick. Det är ju inte alla som har haft möjlighet att pröva och köra så mycket olika bilar och det kan kännas som en helt ny värld för den som mest är van vid lite äldre eller mindre bilar.

Hej Lisepsis. Jag känner mig igen med din händelse. för mig var samma sak. skillnaden är att jag fokuserade mest på den som hände utanför att jag glömde höra motorn. du har rätt. vi som har kört privat brukar köra alltid 5an i vägar med 50 km /h , men med trafikvrkets bilar då måste man köra bara i motorvägar eller där är det ca mins 70 km /h . det är svårt att veta att man måste köra mest 3an och i en rondell ska man ha 2an. men nu prövade ja bilen hos en trafiksskolan och lärare förklarade mig allt det här. vad synd att inspektörer kan inte bara säga att bilen är liten annorlunda från början. hon sade mig den efter hela uppkörningen. därför rekommenderar jag just som dig att de som ska köra privat pröva en gång de bilarna. diesel, antigen volvo eller wv . det är city trafikskolan som har dem. hoppas du hittar en ny tid snart. eller kanske ska du öva mera? Jag vill gärna hitta en ny tid snart, för att jag vet att jag är redo.
lycka till med den nu du ska göra.
wazza10 2014-07-31 20:10 ! Citera #
Kan man köra bil kuggar man inte uppkörningen pga bilen. Man tar ju inte körkort för en viss biltyp. Visst kan man ha problem med dragläge, växellåda osv. om man är ovan med bilen men kan man köra bil så ska man klara av att hantera det och ev. problem som uppstår.
Gäst 2014-07-31 22:48 ! Citera #
wazza10
Kan man köra bil kuggar man inte uppkörningen pga bilen. Man tar ju inte körkort för en viss biltyp. Visst kan man ha problem med dragläge, växellåda osv. om man är ovan med bilen men kan man köra bil så ska man klara av att hantera det och ev. problem som uppstår.

När sitter och tänker hemma... jag vet att jag inte klarade den för tönt. Jag fokuserade mest på den som hände utanför och la inte märke till bilen. egentligen borde jag har klarat den. Nu är det väldigt svårt att hitta ny tid.
Gäst 2014-08-03 18:08 ! Citera #
yazz0524

När sitter och tänker hemma... jag vet att jag inte klarade den för tönt. Jag fokuserade mest på den som hände utanför och la inte märke till bilen. egentligen borde jag har klarat den. Nu är det väldigt svårt att hitta ny tid.

Eh?
Gäst 2014-08-03 23:37 ! Citera #
Eh ,va?
Wazza10 2014-08-04 21:56 ! Citera #
yazz0524
Eh ,va?

Lite svårt att förstå vad du menade med ditt inlägg. Det är osammanhängande och fult av konstiga ord, det enda som var förståbart var ordet ”tönt”, vilket känns som ett påhopp, därav ”eh?” som i ”vad menar du?”

Senaste foruminläggen

Rubrik
11
I dag 17:36
5
I dag 14:05
8
I dag 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest