Start > Körkortsforum > Halkbana om några veckor

Halkbana om några veckor

Firenza 2014-07-19 22:29 ! Citera #
Hej, jag ska som rubriken säger köra halkbana snart och vill veta om någon har några tips till mig både kring det och till halkkörning när jag får körkortet.

När det gäller halkbanan skulle jag vilja veta hur övningarna ser ut och hur många de är - och hur de fungerar.

I övrigt vill jag veta om det är skillnad på hur man ska tänka kring nerförsbackar och uppförsbackar när det är halt. Och om jag hamnar i en riktig situation (jag bor i norra norrland så jag har en hel del att oroa mig över när det gäller körning under vintern) Vad gör jag om jag fastnar med ett hjul i snön? Hur tar jag mig loss? Och åter till den där uppförsbacken, hur gör jag om det är stopplikt till exempel och hjulen bara spinner runt när jag ska ta mig därifrån?
Ant 2014-07-21 00:10 ! Citera #
Angående halkbanan - om du kan manövrera en bil så kommer du klara halkbanan. Följ deras anvisningar och håll hastigheten de säger att du ska hålla. Om bilen tappar fästet helt och du kör över någon kona så är det ingen fara. Då lär du ju dig hur farligt is kan vara.

Nu kanske halkbanan är olika beroende på var man gör den. Men jag gjorde främst tre olika övningar i olika hastigheter. Det första var med en manuell bil där man körde i en S-sväng och försökte hålla sig på banan, någon gång var det att bara köra medan andra gånger skulle man bromsa, den andra övningen var i en automat där man skulle åka i en viss hastighet rakt fram och bromsa. Den tredje var också i en automat där man skulle väja för en ”älg” och barn. Jag misslyckades flera gånger men lärde mig verkligen hur farligt halka kan vara.
Sofie-94 2014-07-22 13:58 ! Citera #
Jag gjorde halkbanan 4 månader innan jag körde upp, och det gick väldigt bra.
Kan du gasa, bromsa, svänga på ratten och följa vad dom säger så klarar du det. Det var super roligt!

Och som sagt det är kanske olika var man gör det men jag fick göra olika övningar i olika hastigheter. Och det ska ju gå ”fel” så man ser och förstår riskerna.

Lycka till! :)
Gäst 2014-07-29 00:20 ! Citera #
Jag var väldigt rädd för halkan och avbröt till och med min körkortsutbildning förra gången för detta, men jag kan säga såhär.

Är man rädd för att tappa kontrollen över bilen och tycker det är obehagligt kan halkan vara besvärlig. Samma sak om man har svårt för att det rycker till när man tvärbromsar eller något sådant.

Annars är halkövningarna med så moderna bilar inte något större problem. Vi fick ju inte testa utan ABS utan fick det bara demonstrerat. Så det handlar mest om att trycka till ordentligt på bromsen och se glad ut - och ibland försöka styra lite samtidigt vilket är enklare än det låter.
Gäst 2014-07-29 00:29 ! Citera #
Det bästa med halkbanan är ju att man ska veta hur bilen reagerar vid halka och hur man ska manövrera det.
Det är på riktigt Once In A Lifetime tillfälle då man får ha kul med bilen helt lagligt och försöka undvika osynliga älgar i ”halkan”.
Tur för mig så fick jag även vid halkbanan spöregn. Det blev en enorm vattenpöl och instruktören sa bara att kör upp till 80km/h rakt in i den störa pölen. Inga extra hjälp från hjullyftaren och bilen glider genom pölen i sidleds.
Gäst 2014-07-29 01:27 ! Citera #
Kul för dig att du tyckte det var roligt men det är inte riktigt alla som tycker det. På halkbanan där jag körde hade de 55 km/h som hastighetsgräns. Gillar du att halka runt så finns det nog tillfällen till det. Personligen föredrar jag när bilar går att styra dit man ska i den riktning man vill att de ska gå... ;)
Jossan-88 2014-07-29 23:49 ! Citera #
Lisepis
Kul för dig att du tyckte det var roligt men det är inte riktigt alla som tycker det. På halkbanan där jag körde hade de 55 km/h som hastighetsgräns. Gillar du att halka runt så finns det nog tillfällen till det. Personligen föredrar jag när bilar går att styra dit man ska i den riktning man vill att de ska gå... ;)


Det är just det som är poängen med halkbanan, man ska få känna på hur det känns att förlora kontrollen över bilen på halt underlag, fast i kontrollerade former. Förhoppningsvis så är det inget vi behöver känna på när vi är ute i trafiken.. Jag ÄLSKADE att köra på halkbanan, tyckte det var as kul :D

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov