Start > Körkortsforum > Rätt växel vid påfart till mot…

Rätt växel vid påfart till motorväg?

Gäst 2014-07-16 17:32 ! Citera #
Vilken är den rätta växel när man ska accelerera i en påfart till motorvägen?
när jag försöker höja hastigheten vid en påfart det görs seg. det borde vara snabbare. Hur gör man? vilken är den rätta växel man ska sätta? tacksam för eran svar. Har uppkörningen nästa vecka. så börjar bli lite nervös
Yumi 2014-07-16 21:30 ! Citera #
Du ska ligga på typ 3an eller 4an. Du använder ju 3an mest för att komma in i hög hastighet.
5an lägger du i när du väl är på motorvägen.

Såhär gör jag.
Blinkar för att köra in på själva påfarten.
Hastighet 0, växel 1.

Sen när det fritt för att köra in på påfarten så växlar jag direkt till 2an, har då bara kört nån meter. Gasar som fan i 2an för att sen lägga i 3an så tidigt som möjligt. Med 3an gasar jag som som bara den och nära slutet av påfarten då du har hög fart kan du lägga i 4an. Och sen väl på själva motorvägen 5an.

Vissa gasar också i 3an under påfarten och sen lägger direkt i 5an på motorvägen.
Gäst 2014-07-21 01:38 ! Citera #
Yumi

Vissa gasar också i 3an under påfarten och sen lägger direkt i 5an på motorvägen.

Eco drive är de.
Gäst 2014-07-21 01:39 ! Citera #
Gäst
Yumi

Eco drive är de.

men de slits på motorn istället.
Gäst 2014-07-21 13:57 ! Citera #
Gäst
Gäst
Yumi

Eco drive är de.

men de slits på motorn istället.

vad menas du med den? att det är inte rätt att köra in i trean?
Yumi 2014-07-21 16:20 ! Citera #
Att gå från 3an till 5an direkt utan att lägga i 4an är ju en form av ecodriving.
Men det är inte alla bilar som pallar det där.
Jossan-88 2014-07-21 22:41 ! Citera #
Yumi
Att gå från 3an till 5an direkt utan att lägga i 4an är ju en form av ecodriving.
Men det är inte alla bilar som pallar det där.

Då måste man nog ha en väldigt gammal bil om den inte ska palla det, själv har jag en liten bil från 2001, och jag växlar alltid direkt från 3an - 5an utan några som helst problem när jag ska ut på en större och snabbare väg. Så dagens bilar pallar det, det är bara personen bakom ratten som ska våga trycka på lite med gasen också :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest