Tvätta bilen - vilket underlag?
Tja!
Jag skall nu skriva teoriprovet för tredje gången och vill vara 100% säker på att jag klarar det denna gång.
En grej jag ej hittar i teoriboken eller i diverse forum/körkortssajter, inte denna heller ens, är vilket underlag som är bäst att tvätta sin bil på.
Jag har fått den frågan båda gångerna jag skrivit prov och fått fel båda, kommer ej heller ihåg vad jag valde för svarsalternativ.
Men svarsalternativen var: Betong, Gräs eller Asfalt.
Hoppas någon utav er här vet svaret, kommer ihåg vad du svarade när du fick rätt på den frågan eller att någon här har samma problem så att denna tråd gynnar er också.
Tack på förhand!
Hittade detta på nätet.
Om du ändå väljer att tvätta bilen hemma finns det en del saker att tänka på för att minska påverkan på miljön. Placera bilen på gräs- eller grusunderlag och inte i närheten av dagvattenbrunnar.
Biltvätten bör inte heller ske i närheten av vattentäkter, till
exempel en grävd brunn, eftersom föroreningarna riskerar att hamna i dricksvattnet
ttade detta på nätet.
Hej1
Rengöringsmedel som används till biltvätt innehåller ofta lösningsmedel som skadar både människor och miljön. Vid biltvätten löses dessutom olja och tungmetaller från den smutsiga bilen upp i tvättvattnet.
Tvätta inte bilen på gatan, gården eller parkeringsplatsen. Tvättvattnet rinner då ned i gatubrunnarna. Många gatubrunnar mynnar orenat i en sjö eller ett vattendrag. Tvättvattnet kan också nå grundvattnet om det saknas brunnar i närheten.
Om du tvättar bilen själv, gör det i en ”gör-det-själv-hall” eller i en automattvätt där smutsvattnet tas om hand och renas. Vid enstaka rengöring sommartid kan du ställa dig på en gräsmatta eller grusad yta långt från asfalterade ytor, grusvägar eller andra hårdgjorda ytor. Smutsvattnet renas då till viss del på väg ned till grundvattnet genom att mycket av smutsen kommer att fastna på markpartiklar och brytas ned.
Måste ni använda bekämpningsmedel, tänk då på att
- inte använda ogräsmedel på asfalt,
betongytor och grusgångar
- inte överdosera
- inte bekämpa under eller strax före regn
- noga följa instruktionerna på
förpackningen
- endast använda godkända medel och
lämna gamla bekämpningsmedel till en
återvinningscentral.
Dricksvattnet analyseras regelbundet på bekämpningsmedel.
Om du har ett eget avlopp kontrollera då att det fungerar. En infiltrationsanläggning har begränsad livslängd. Om infiltrations-kapaciteten avtar kan anläggningen sättas igen. Det kan t.ex. märkas på att kammarväggarna i slamavskiljaren svämmar över. Den sämre reningen innebär risk för att föroreningar läcker ut i grundvattnet.
Senaste foruminläggen
Rubrik