Start > Körkortsforum > Hastighetsbegränsning

Hastighetsbegränsning

Linus 2014-07-09 17:30 ! Citera #
Tja

Tänkte starta en till tråd som handlar om hastighetsbegränsning.

Jag såg det där tråd om hastighetsbegränsning och omkörning och Jossan som frågade polisen om det går bra att köra om en bil med hastigheten som överstiger hastighetsbegränsnings skylten. Den får mig att tänka till en scenario som nedan:

Motorväg, hastighetsbegränsning är 70, enlig skylten, du kör 70km/h inte överstiger alls, men rakt fram ser du en stor och lång lastbil, som kör ibland 60, ibland 70, ibland 80 till och med. Lastbilen blockerar allt din sikte framåt och du blir mer stressad, du vill köra om lastbilen men i och med att lastbilen kör i en oregelbundet hastighet där du är osäker om du ska köra om som kan överstiga 70s farten... och du har lite bråttom också. Hur ska du göra?

Här finns några val som man kan göra:
1. Följa efter.
(Risken här är att du ser dålig fram åt och smutsen kommer att täcka på fönstret och du blir mer stressad pga. omständigheten)
2. Kör om.
(Risken här är att du måste gasa på och kan överstiga 70km/h)
3. HItta någon annan väg
(Om man inte är van och vet dock ingenting om det finns överhuvudtaget någon annan väg. Blir alternativ 3 inte alternativ)
4. Hitta en bensinstation in där och vila ett tag sen köra igen
(Bra om man har gott om tid... tyvärr även om man vila lite och kör så träffar man lastbilen igen längre fram...)

Vad är ditt val?
Jossan-88 2014-07-09 20:52 ! Citera #
Jag hade valt att planera min körning och då kört om lastbilen när han kör i 60 km/h. Då behöver jag inte överskrida hastighetsbegränsningen som är på 70 km/h :)
Linus 2014-07-09 23:59 ! Citera #
Jossan-88
Jag hade valt att planera min körning och då kört om lastbilen när han kör i 60 km/h. Då behöver jag inte överskrida hastighetsbegränsningen som är på 70 km/h :)

Vad händer om du bedömer fel och har påbörjat omkörningen?
Jossan-88 2014-07-10 00:16 ! Citera #
Linus

Det gör jag ju inte eftersom jag ser på hastighetsmätaren när han ligger i 60 km/h, det är då jag passar på att köra om :)
Linus 2014-07-10 00:33 ! Citera #
Vad händer om lastbilen inte ser dig omkör och öka hastigheten till 70? och du ligger kvar i vänster körfältet alltså det kan hända...
Linus 2014-07-10 11:24 ! Citera #
Jossan-88

Det gör jag ju inte eftersom jag ser på hastighetsmätaren när han ligger i 60 km/h, det är då jag passar på att köra om :)[/quote]

Du kanske tycker att jag är jobbigt men i detta fall tycker jag att man kanske kan överstiga hastighetsbegränsningen för att undvika en risk här, allt kan hända under trafiken och det där situation kan hända också, hur ska jag köra... jag skulle överstiga hastigheten om jag ser/känner att lastbilen åter till 70 eller kanske 80 mitt under min omkörning, det finns tydligen regler som säger att under omkörningen ska den bilen som blev omkörd INTE öka hastigheten utan hålla sig till höger om sitt körfält. Men detta fall har lastbilen redan gjort ett fel att öka hastigheten till 70, pga. fartblindhet och lång tidskörande så kan det hända att lastbilen kör i oregelbundna hastigheter. Direkt efter omkörningen ska jag hålla fart igen.

Detta är ett scenario som gör trafikregler otydlig, därför är det intressant att diskuteras.
Jossan-88 2014-07-10 17:08 ! Citera #
Jag förstår hur du tänker, men om man blir så pass osäker så får man väl ligga kvar bakom eller stanna till på ett ställe som gör att man slipper ligga bakom lastbilen :)
Jag har sagt hur jag skulle gjort ;)
Dag Vag 2014-07-11 16:27 ! Citera #
Linus

Detta är ett scenario som gör trafikregler otydlig, därför är det intressant att diskuteras.

Vad är det som är otydligt? Hastighetsgränsen får inte överskridas, någonsin. Personer som du som bryter mot reglerna gör trafiken osäker.
Linus 2014-07-21 11:12 ! Citera #
Dag Vag
Linus

Vad är det som är otydligt? Hastighetsgränsen får inte överskridas, någonsin. Personer som du som bryter mot reglerna gör trafiken osäker.

Har läst hela tråden? Jag sade lastbilen ökade hastigheten mitt under min omkörningen...

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor