Start > Körkortsforum > Mobilsamtal/lyssna på musik me…

Mobilsamtal/lyssna på musik med hörlurar

Linus 2014-07-09 10:22 ! Citera #
Tja

Tänkte starta en tråd här med frågor som jag tycker är intressant:

1. Är det lagligt att prata i mobilen medan man kör?
2. Är det lagligt att prata i mobilen med headset medan man kör?
3. Är det lagligt att köra med hörlurarna på sig och lyssnar på musik?

Som jag frågar efter är lagligt dvs. om det står i lagen, sen vet jag att man inte bör göra det, men ”bör” är inte någon olagligt.

Tack!
palle 2014-07-09 11:09 ! Citera #
Det finns ingen lag än som säger att du inte får varken snacka i mobil eller använda headset när du kör...men kan ju starkt rekommendera att du inte gör det pga att bristande uppmärkasamhet det leder till
Jossan-88 2014-07-09 13:53 ! Citera #
palle
det finns ingen lag än som säger att du inte får varken snacka i mobil eller använda headset när du kör...men kan ju starkt rekommendera att du inte gör det pga att bristande uppmärkasamhet det leder till

Det där är ju faktiskt inte helt sant, det finns en lag som säger att du inte får prata i mobilen om det påverkar din körning negativt, d.v.s om du vinglar omkring på vägen och inte kan koncentrera dig på din körning så kan du bli straffad för det. Jag tycker att all mobilanvändning ska förbjudas när man kör, nu finns det en gråzon som är lite luddig. Antingen så förbjuder man det helt, som man har gjort i många andra länder i EU, eller så släpper man det och låter ringa/smsa under deras bilkörning..
Linus 2014-07-09 14:21 ! Citera #
Jossan-88

Det där är ju faktiskt inte helt sant, det finns en lag som säger att du inte får prata i mobilen om det påverkar din körning negativt, d.v.s om du vinglar omkring på vägen och inte kan koncentrera dig på din körning så kan du bli straffad för det. Jag tycker att all mobilanvändning ska förbjudas när man kör, nu finns det en gråzon som är lite luddig. Antingen så förbjuder man det helt, som man har gjort i många andra länder i EU, eller så släpper man det och låter ringa/smsa under deras bilkörning..

Men hur det med hörlurar på och musiken i örat då? Om man inte använder musiken i bilen alltså.
Jossan-88 2014-07-09 20:49 ! Citera #
Där är det nog ingen större skillnad på om du använder bilstereon eller lyssnar på musik från någon annan enhet, men du får ju ett större ansvar att hålla koll runt omkring dig om du har hörlurar i öronen då dom blockerar bort alla eventuell siren ljud som man faktiskt kan höra om man bara lyssnar på stereon i bilen, om man nu inte har allt för hög volym på ;)
Linus 2014-07-10 00:32 ! Citera #
Jossan-88
Där är det nog ingen större skillnad på om du använder bilstereon eller lyssnar på musik från någon annan enhet, men du får ju ett större ansvar att hålla koll runt omkring dig om du har hörlurar i öronen då dom blockerar bort alla eventuell siren ljud som man faktiskt kan höra om man bara lyssnar på stereon i bilen, om man nu inte har allt för hög volym på ;)

Är det olagligt?
Jossan-88 2014-07-10 17:04 ! Citera #
Linus

Är det olagligt?

Nej, så länge det inte påverkar din körning på ett negativt sett så är det bara att lyssna :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo