Start > Körkortsforum > Kopplingen

Kopplingen

strike_formation 2009-07-31 00:52 ! Citera #
Hej hur har ni lärt er att man ska tycka ned kopplingen? Ska man trycka in kopplingen, sen hälen i golvet och vinklar upp den eller bara trampa in och ta ut i luften?
Jag brukar köra hälen i golvet vid första växeln sen i luften på resten. Är det rätt?
Gäst 2009-08-01 13:20 ! Citera #
Jag kör nog inte med hälen i golvet. Detta pga rörligheten minskar i foten. Du är inte lika smidig om du har foten vilandes på golvet. Man ska inte ha foten på kopplingen hela tiden utan när man har kopplat färdigt, avbelasta foten på plattan eller liknande som sitter till vänster om kopplingen. Så dårför behöver man inte ha hälen i golvet när man kopplar för att man ska orka ha foten där. För den ska flytta sig från pedalen när den är klart!! :)
yetpak 2009-09-01 18:54 ! Citera #
Jag kör bara ut i ”luften”, men försiktigt så klart
Astray 2009-09-04 17:06 ! Citera #
Min lärare sa att stolen är rätt inställd när man kan trycka kopplingen i botten och samtidigt nudda med hälen i golvet, MEN:

När man kopplar ska foten vara fri, men INTE när man krypkör. Vid krypkörning är kopplingen så känslig, att om man har foten i luften får man inte precision nog. Om man har den i botten får foten stöd, och det blir lättare att röra den de där få millimetrarna som krypkörning kräver.
billyblue 2009-09-10 22:47 ! Citera #
Vad intressant! Det har jag inte hört förut, ni menar alltså att man har hälen i golvet medans man krypkör? Blir inte det väldigt tungt för foten då?
sheejtan 2009-10-19 15:56 ! Citera #
Det spelar ingen roll hur man gör bara man gör det rätt.
jspyro 2010-07-16 16:39 ! Citera #
Nu har jag haft min första körlektion. Hade ”kopplingshälen” i golvet hela tiden, och blev så trött i vaden/benet att benet skakade, gång på gång. När vi stannade visste jag ju inte om vi snart skulle vidare eller om hon skulle fortsätta prata länge, så jag vågade aldrig lägga i neutral och släppa kopplingen. Någon gång såg hon att jag skakade och sade att jag kunde växla ur och vila.
Undrar om det var tänkt att jag skulle få lite träning och bli stark i just den där muskeln... :)
Nästa gång ska jag testa med att ha hälen i luften. Man borde nog kunna få bra precision för krypkörning där med.
Fia 2010-07-16 17:13 ! Citera #
Jag brukar få så ont i hälen efter att ha den i hela tiden...
Har funderat en del på hur man ska göra för att undvika det, nån som har nåt bra tips?
Gäst 2010-07-18 18:28 ! Citera #
Tycker också det där en en knepig situation. Får även jag ont i hälen ibland. Är det någon som har några smarta tips för att undvika att få ont?
Gäst 2010-07-21 22:33 ! Citera #
Kopplings teknik med foten är lite jobbig. men det lär man foten in. :) sen glider den bara fram som man ej märker den när det behövs växla :)

i början hade jag alltid foten kvar på kopplingen(men tryckte ju inget) men vilade på den. men det får man ej ha längre tydligen. hehe :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
11
I går 21:08
4
I går 18:45
4
I går 18:18
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor