Start > Körkortsforum > Alkoholmätare

Alkoholmätare

Eric 2014-07-04 09:38 ! Citera #
Tja

Jag undrar om det finns några bra alkoholmätare som visar rätt? Rekommendation? Som jag vet så visar många fel? Alkohollås i bilen är för dyr, jag kollade, det kostar runt åtta tusen...och bilen är 10 år gammal... vill inte montera det.

Jag dricker öl/sprit sällan, men ibland som: Entrecote med rödvin sås... det är ju gott och den där rödvin sås räknar man med att det finns alkohol i... Bra att kunna veta hur mycket promille som finns efter det.

Tack
Eric
Jossan-88 2014-07-04 09:45 ! Citera #
Det där låter lite väl långsökt för så mycket alkohol kommer du inte få i dig så att du kommer bli berusad av det. Så jag misstänker ju att det är för andra ända mål som gör att du vill ha en alkoholmätare, men vill du en ha bra som visar rätt så får du vara beredd på att betala för det också. För som du skrev så är dom inte billiga, men vill man ha ett rättvist resultat så kostar det.. Annars får du ge fasiken i såsen ;)
Eric 2014-07-04 10:45 ! Citera #
Jossan-88
Det där låter lite väl långsökt för så mycket alkohol kommer du inte få i dig så att du kommer bli berusad av det. Så jag misstänker ju att det är för andra ända mål som gör att du vill ha en alkoholmätare, men vill du en ha bra som visar rätt så får du vara beredd på att betala för det också. För som du skrev så är dom inte billiga, men vill man ha ett rättvist resultat så kostar det.. Annars får du ge fasiken i såsen ;)

Ge fasiken i såsen... Jossan jag läste såååå många trådar som du och Inspektörer har lagt upp och som har rätt på det mesta men men! Skulle du klara dig utan sås och äta en biff? Alltså skärp dig, biff utan sås är som du kör bil utan bensin/gas/el/sol... Komian istället ge fasiken i såsen så kan man köpa en alkoholmätare eller hur, alltså 0,2 promille vad är det liksom?
Eric 2014-07-04 11:51 ! Citera #
Japp, jag kollade runt och ska gå köpa Dräger 3000... kostar 4000kr runt, jag fattar inte... Om staden vill ha en alkoholfri trafik miljön, ska alkoholtest kostar 0 kr istället för 4000kr...
Jossan-88 2014-07-04 21:13 ! Citera #
Jag förstår ditt tanke sätt, men om man nu måste ha sås till biffen, så finns gott om andra såser som passar minst lika och som för den delen inte innehåller någon alkohol :D
Då får du spara på rödvinssåsen tills du vet att du inte ska köra, då slipper du tänka på om den kommer ge utslag om du blir stoppad, men visst sjutton är det gott :)
inspektörn 2014-07-05 09:54 ! Citera #
All eventuell alkohol i rödvinssåsen kokar bort, så den är alkoholfri!
Skulle man mot förmodan inte lita på det så häll på en Bearnaisesås istället!
Linus 2014-07-07 13:45 ! Citera #
inspektörn
All eventuell alkohol i rödvinssåsen kokar bort, så den är alkoholfri!
Skulle man mot förmodan inte lita på det så häll på en Bearnaisesås istället!

Nej alkohol kan inte kokas bort helt, utan 2 timmar så finns det fortfarande 10% kvar, bättre äta med bearnaisesås istället.
Gäst 2014-07-07 18:54 ! Citera #
Linus!
Säg att man kokar ner 5 dl rödvin (14%) till hälften, tillsätter buljong och fortsätter koka ihop det till en simmig sås om ca 2 dl.
Låt det koka 15 minuter sammanlagt så skall det återstå 40% av alkoholen!
5 dl rödvin blir ca 7 cl starksprit (40%). 40% av 7 cl är 2,8 cl! Det är ungefär som en folköl av det lättare slaget. Att dra i sig 2 dl sås är iofs ingen omöjlighet, men lite överdrivet och det hamnar alltid lite kvar på tallriken, i såsbyttan och kastrullen.
Kort sagt, ett pseudoproblem!
Eric 2014-07-08 13:17 ! Citera #
Gäst
Linus!
Säg att man kokar ner 5 dl rödvin (14%) till hälften, tillsätter buljong och fortsätter koka ihop det till en simmig sås om ca 2 dl.
Låt det koka 15 minuter sammanlagt så skall det återstå 40% av alkoholen!
5 dl rödvin blir ca 7 cl starksprit (40%). 40% av 7 cl är 2,8 cl! Det är ungefär som en folköl av det lättare slaget. Att dra i sig 2 dl sås är iofs ingen omöjlighet, men lite överdrivet och det hamnar alltid lite kvar på tallriken, i såsbyttan och kastrullen.
Kort sagt, ett pseudoproblem!

Därför rekommenderar ni att jag köper en alkoholmätare om jag väljer INTE att undvika såsen? Kan någon förklara mig hur mycket är 0.2 promille?

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest