Start > Körkortsforum > Blinka först titta sedan?

Blinka först titta sedan?

Gäst 2014-07-01 20:17 ! Citera #
Hejsan! Har blivit lite förvirrad av min körlärare. När vi kör i tättrafik, i stadstrafik t.ex., där man har väldigt liten sträcka tillgodo för att göra filbyten, så säger min lärare att jag kan blinka först och sedan titta speglarna för att sedan byta fil, anledningen till detta är att jag har en sån liten tid på mig att byta fil. Är detta rätt eller fel?
Linus 2014-07-02 11:30 ! Citera #
Gäst
Hejsan! Har blivit lite förvirrad av min körlärare. När vi kör i tättrafik, i stadstrafik t.ex., där man har väldigt liten sträcka tillgodo för att göra filbyten, så säger min lärare att jag kan blinka först och sedan titta speglarna för att sedan byta fil, anledningen till detta är att jag har en sån liten tid på mig att byta fil. Är detta rätt eller fel?

Rätt väg är: Titta först, blinka, titta igen sen in om utan fara eller bil, du ska hålla dig lugn och inte köra för fort. pga. lite sträcka så måste du köra långsammare, sen om du ser bakom bilen tänker vänja dig och framför har stor avstånd då ska du gasa för att komma in, inte köra för långsamt för att undvika upphinnandeolycka.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest