Start > Körkortsforum > Hastighet inför trafikljus

Hastighet inför trafikljus

Övar 2014-06-29 21:52 ! Citera #
Jag har lite problem med att anpassa hastigheten inför trafikljus.
Tex på en en väg med 70 km/h ser jag att trafikljuset lyser grönt ca 200-300 m fram, hur bör man göra? Jag antar att jag ska släppa gasen redan nu, men hur lågt är det okej att sänka hastigheten inför ett (grönt) trafikljus utan att det stör bakomvarande? Och vilken hastighet bör man ha ca 40 m innan trafikljuset? Jag behöver något slags riktmärke, har svårt att ’känna av’ sånt här ännu...
Tacksam för alla svar :)
Linus 2014-07-02 14:02 ! Citera #
Övar
Jag har lite problem med att anpassa hastigheten inför trafikljus.
Tex på en en väg med 70 km/h ser jag att trafikljuset lyser grönt ca 200-300 m fram, hur bör man göra? Jag antar att jag ska släppa gasen redan nu, men hur lågt är det okej att sänka hastigheten inför ett (grönt) trafikljus utan att det stör bakomvarande? Och vilken hastighet bör man ha ca 40 m innan trafikljuset? Jag behöver något slags riktmärke, har svårt att ’känna av’ sånt här ännu...
Tacksam för alla svar :)


Vid trafikljuset så ska man vara bered, släppa gasen betyder inte bromsa, om det visar grön 200-300 meter ska man inte bromsa, det är då när den visar gult, rolig fråga vi kan räkna lite här: 70km/h kör du runt 20meter /sekund. runt 10-15 sekunder då är du framme vid trafikljuset, det tar runt 2-3 sekunder för trafikljuset att till gult, sen 2-3 sekunder till röd. Då blandar vi också in bromssträcka och reaktionsträcka. Vi säger att din reaktion är 1sekund: 7*3*1= 21meter reaktion sträcka, och 7*7*0.4=19,6 ungefär 20meter. Total stoppsträckan för dig är: 41meter. 41meter ifrån trafiks ljuset behöver du göra inbromsning för att stoppa bilen. Om man kör 70km/h och 41 meter innan ljuset måste du stanna, menas runt 2 sekunder innan trafikljuset måste du bromsa, om 2-3 sekunder till gult och 2-3 sekunder till röd så hinner du stanna när den visar gult, enlig teori, sen är det annorlunda med resultatet tanken på hur snabb reaktion du har. Och även miljövänlighet tycker man inte att man ska göra hård inbromsning heller.

Jaja, :) teori/fakta är någonting bara till referens, i praktiken så är det väldigt luddigt. Under trafiken så är det massor snabba beslut som man måste ta, de besluts resultat kan bli väldigt olika. Därför ska man köra mycket och tränar mycket, för att hitta det säkraste beslutet.
Övar 2014-07-04 12:26 ! Citera #
Superbra förklarat! Tack för svaret :)
DiDi 2019-04-02 18:42 ! Citera #
Du cyklar i stan med hastigheten 21 km/h och passerar ett trafikljus just då det ändras från rött till grönt.

a) En bil som stannade vid det röda ljuset börjar samtidigt accelerera från noll till 30 km/h. Accelerationen tar 3 s. Sedan kör bilen med konstant hastighet 30 km/h. Hur lång sträcka har du kört när bilen kör om dig? (Tips: omvandla alla km/h till m/s, sedan bestäm sträckor efter 3 s. Slutligen bestäm hur lång tid det tar för bilen att komma i kapp med dig).

b)En annan bil som också stod vid trafikljuset accelererar som den första bilen, men slutar inte accelerera vid 30 km/h. Hur snabbt kör denna bil när den passerar dig?


kan någon detta?
Skitungen 2019-04-02 18:53 ! Citera #
DiDi 2019-04-02
Du cyklar i stan med hastigheten 21 km/h och passerar ett trafikljus just då det ändras från rött till grönt.

a) En bil som stannade vid det röda ljuset börjar samtidigt accelerera från noll till 30 km/h. Accelerationen tar 3 s. Sedan kör bilen med konstant hastighet 30 km/h. Hur lång sträcka har du kört när bilen kör om dig? (Tips: omvandla alla km/h till m/s, sedan bestäm sträckor efter 3 s. Slutligen bestäm hur lång tid det tar för bilen att komma i kapp med dig).

b)En annan bil som också stod vid trafikljuset accelererar som den första bilen, men slutar inte accelerera vid 30 km/h. Hur snabbt kör denna bil när den passerar dig?


kan någon detta?
A) 2.2 sek

b)31-35 typ
soffan 2019-04-02 18:56 ! Citera #
Skitungen 2019-04-02
A) 2.2 sek

b)31-35 typ
Hur gick du fram det ?
Skitungen 2019-04-03 07:59 ! Citera #
soffan 2019-04-02
Hur gick du fram det ?
Räknade :)
Björn He 2021-06-16 20:59 ! Citera #
När man kör på en 60-70-väg och närmar sig trafiksignaler, som normalt brukar finnas vid större vägkorsningar, så skall man såvitt jag vet ha tillräcklig bromsberedskap i god tid före signalerna - för att hinna stanna i god tid i händelse att grönt ljus plötsligt skiftar till gult och slutligen rött - men samtidigt se till att hålla rimlig hastighet så länge det är möjligt, för att undvika körning i överdrivet låg hastighet. Svårare än så bör det inte vara.

Enligt Vägmärkesförordningen betyder såvitt jag vet gult ljus (utan kombination med rött) att man skall stanna om det är möjligt men om det däremot är omöjligt att hinna stanna på ett trafiksäkert sätt så ska man istället fortsätta; körning förbi gult ljus bör inte leda till kuggning på uppkörningen om man passerat vid gult ljus på ett felfritt sätt.

P.S.: Nåt år efter den här trådens start var det någon övningskörningselev som tog upp en ny tråd, ”Krock vid rödlyse”, berättade om nån incident där han eller hon (dock mest säker på att det var en tjej) var blott någon bråkdels meter från att kollidera med en framförvarande bil som plötsligt stannade vid en signalbevakad gatukorsning då det just blivit gult ljus. Det anser jag är ett gott exempel på körning med bristande bromsberedskap vid trafiksignaler. Om den där eleven hade kört med erforderliga säkerhetsmarginaler till andra trafikanter och tillräcklig bromsberedskap så hade mest sannolikt ingen sån trafiksäkerhetsrisk uppstått. Lyckligtvis kolliderade inte eleven med det framförvarande fordonet, för eleven lyckades (med eventuellt ingripande från sin övningskörningslärare) tvärbromsa och därigenom hinna stanna blott en bråkdels meter bakom det framförvarande fordonet.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
4
I dag 06:14
1
I går 07:24
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov