Jag har lite problem med att anpassa hastigheten inför trafikljus.
Tex på en en väg med 70 km/h ser jag att trafikljuset lyser grönt ca 200-300 m fram, hur bör man göra? Jag antar att jag ska släppa gasen redan nu, men hur lågt är det okej att sänka hastigheten inför ett (grönt) trafikljus utan att det stör bakomvarande? Och vilken hastighet bör man ha ca 40 m innan trafikljuset? Jag behöver något slags riktmärke, har svårt att ’känna av’ sånt här ännu...
Tacksam för alla svar
Vid trafikljuset så ska man vara bered, släppa gasen betyder inte bromsa, om det visar grön 200-300 meter ska man inte bromsa, det är då när den visar gult, rolig fråga vi kan räkna lite här: 70km/h kör du runt 20meter /sekund. runt 10-15 sekunder då är du framme vid trafikljuset, det tar runt 2-3 sekunder för trafikljuset att till gult, sen 2-3 sekunder till röd. Då blandar vi också in bromssträcka och reaktionsträcka. Vi säger att din reaktion är 1sekund: 7*3*1= 21meter reaktion sträcka, och 7*7*0.4=19,6 ungefär 20meter. Total stoppsträckan för dig är: 41meter. 41meter ifrån trafiks ljuset behöver du göra inbromsning för att stoppa bilen. Om man kör 70km/h och 41 meter innan ljuset måste du stanna, menas runt 2 sekunder innan trafikljuset måste du bromsa, om 2-3 sekunder till gult och 2-3 sekunder till röd så hinner du stanna när den visar gult, enlig teori, sen är det annorlunda med resultatet tanken på hur snabb reaktion du har. Och även miljövänlighet tycker man inte att man ska göra hård inbromsning heller.
Jaja,
teori/fakta är någonting bara till referens, i praktiken så är det väldigt luddigt. Under trafiken så är det massor snabba beslut som man måste ta, de besluts resultat kan bli väldigt olika. Därför ska man köra mycket och tränar mycket, för att hitta det säkraste beslutet.