Start > Körkortsforum > Räcker 45 st körlektioner?

Räcker 45 st körlektioner?

P-O 2014-06-28 01:02 ! Citera #
Jag har inte lyxen att få mitt körkort betalt av föräldrarna utan får ordna det själv. Har därför en begränsad budget på 20,000 kr som jag måste hålla och min lokala trafikskola har ordnat ett paketpris där allt ingår (med allt menar jag verkligen allt eftersom man har räknat in allt inkl all obligatoriska myndighetsavgifter etc.).

Detta paket kostar 19,995 kr. 45 st 40 min körlektioner ger totalt 1800 min eller 30 timmar bakom ratten.

Tror ni detta räcker?

Kommer endast kunna köra på trafikskolan.

Jag vet att alla lär sig olika snabbt men vad tror ni?

Klarar jag inte att ta mitt körkort för 20,000 kr kommer det ta mig lång tid att spara ihop pengar igen eftersom jag är arbetslös och endast har 20,000 kr undanstoppat. Ett körkort skulle göra mig mer attraktiv på arbetsmarknaden.
Gäst 2014-06-29 12:48 ! Citera #
Rent spontant tror jag att det kommer räcka. Jag körde ca 13-15 lektioner på körskolan (13 x 35 minuter) och lärde mig allt jag behövde. Sedan övade jag på dessa saker hemma med min pappa. Men eftersom du inte har möjlighet att köra med nån privat så tror jag ändå att 45 lektioner kommer räcka om du är öppen med vad du har råd med och inte och vilken tidsram du har. KRÄV att de hjälper dig. Personligen låter 19,995 för allt rätt billigt, med tanke på att du får 45 lektioner och jag antar att du menar att riskettan, halkbana, uppkörning osv är inräknat? Jag betalade också mitt kort själv och allt gick på 13,000. Så det låter som en bra deal du har, trots allt!
Jossan-88 2014-06-29 17:16 ! Citera #
Jag känner också rent spontant att det borde räcka gott och väl med 45 körlektioner..
När jag tog körkort så hade jag aldrig i hela mitt liv suttit vid ratten, så jag var helt färsk på detta.
Men jag tog bara 14-15 körlektioner på trafikskolan innan dom tyckte att jag skulle boka teori&uppkörningsprov.
Visserligen körde jag jätte mycket med min sambon pappa, så jag fick ju min mängdträning den vägen.
Så för dig kanske det tar mellan 15-25 körlektioner, om inte så har du ju ändå lite marginal till godo.

Hoppas det år bra för dig, och det var trevligt om du kunde skriva hur det går! :)
All lycka till!!
Linus 2014-07-02 14:07 ! Citera #
P-O
Jag har inte lyxen att få mitt körkort betalt av föräldrarna utan får ordna det själv. Har därför en begränsad budget på 20,000 kr som jag måste hålla och min lokala trafikskola har ordnat ett paketpris där allt ingår (med allt menar jag verkligen allt eftersom man har räknat in allt inkl all obligatoriska myndighetsavgifter etc.).

Detta paket kostar 19,995 kr. 45 st 40 min körlektioner ger totalt 1800 min eller 30 timmar bakom ratten.

Tror ni detta räcker?

Kommer endast kunna köra på trafikskolan.

Jag vet att alla lär sig olika snabbt men vad tror ni?

Klarar jag inte att ta mitt körkort för 20,000 kr kommer det ta mig lång tid att spara ihop pengar igen eftersom jag är arbetslös och endast har 20,000 kr undanstoppat. Ett körkort skulle göra mig mer attraktiv på arbetsmarknaden.


Har man en hjälpsam far/mor/släkting/kompis så kan du övningskör med hen. Jag gick inte till någon trafikskola alls utom risk 1,2 och handledarkursen då. Fast har övningskört 10 år, klarade teori och uppkörning första gången.
Sara 2019-02-26 11:18 ! Citera #
Kan man få fråga hur det gick?
Börje Kugg 2019-02-26 15:08 ! Citera #
Har snart gått 5 år, tror personen har lämnat forumet nu. Kan ge ett spekulerande svar.

Om det går beror på vilken stad den körde i skulle jag säga och hur lätt personen hade för att lära sig koppling och växelspak, samt tidigare trafikvana och kunskaper. Exempelvis att köra moped kan ge en viss trafikvana och erfarenhet av att handskas med andra fordon i korsningar osv samt ha övat upp grundläggande avsökning, vilket kan snabba på processen.

I ett litet samhälle med minimal trafik, utan motorväg, bussfiler, tvåfiliga rondeller, massa cyklister och intensiv trafik kan det nog gå väldigt bra, men det förutsätter att personen inte har svårigheter med växlingen. I en större stad är det mer att tänka på och att gå igenom i kursplanen för att trafikskolan ska boka körprov, så det kan bli svårt för en del tror jag!


Vissa behöver en del tid för att automatisera växlingen, det är vad som kan ta tid framförallt.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov