Start > Körkortsforum > Att ta körkort - tips

Att ta körkort - tips

hagmann 2014-06-20 14:04 ! Citera #
Det finns säkert hundra sådana trådar här men vill ha lite tips om vad ni tycker att jag ska göra och vad som går smidigast för just mig.

Så, jag har körkortstillstånd nu och mina föräldrar som handledare. Jag har fått en intensivkurs i studentpresent förra året men vet inte om jag vill använda den.

Läget är såhär att jag bor mitt ute på landet utanför Stockholm, 10 minuter ifrån närmaste tåg och bussarna går alltför sällan så jag är ganska sent ute(snart 20 år) och behöver körkort snarast eftersom jag vill kunna ta mig lätt till och från jobb.

Just nu är jag arbetslös och vill nog ta körkort innan jag börjar jobba, om jag inte får ett jobb jag verkligen vill ha. Mina föräldrar betalar mitt körkort och jag tror inte de har några problem att lägga ut dem pengarna som krävs. Däremot är jag mer mån om att jag vill göra det så smidigt som möjligt utan att det ska kosta för mycket.

Jag har hittills övningskört en gång. Fick väl bilen att rulla framåt och kunde växla upp till trean, hittat dragläget någorlunda, backa lite osv.

Så jag undrar alltså hur bästa vägen till körkort är? Ska jag ta flera lektioner i veckan från början och varva det med övningskörning hemma eller ska jag först lära mig grunderna hemma och sedan köra på bilskola när jag faktiskt vet hur en bil fungerar? Eller missar jag en massa detaljer då som tar lång tid att vänja mig vid?

Jätte tacksam för erfarna svar.

//
hagmann
Gäst 2014-06-23 16:24 ! Citera #
Tips till dig, Lär dig grunderna (Starta,Stoppa,dragläget,växla upp ner,Starta på en uppförs/nedförsbacke) hemma med dina föräldrar/kompis och sen kan du börja med att ta 1-2 lektioner per vecka på en bilskola för att finslipa din körning, när grunderna sitter i ryggmärgen för dig. Glöm inte att plugga på teorin(läser boken,gör många övningsfrågor på STR elevcentralen,Körkortsfrågor på korkortonline.se) samtidigt som du kör med bilskola/privat(dina föräldrar)!
hagmann 2014-06-29 14:30 ! Citera #
bars_92
Tips till dig, Lär dig grunderna (Starta,Stoppa,dragläget,växla upp ner,Starta på en uppförs/nedförsbacke) hemma med dina föräldrar/kompis och sen kan du börja med att ta 1-2 lektioner per vecka på en bilskola för att finslipa din körning, när grunderna sitter i ryggmärgen för dig. Glöm inte att plugga på teorin(läser boken,gör många övningsfrågor på STR elevcentralen,Körkortsfrågor på korkortonline.se) samtidigt som du kör med bilskola/privat(dina föräldrar)!


Tack så hemskt mycket för svaret. Det ska jag verkligen göra. Ska följa det där och givetvis plugga teorin. Har redan läst ut boken 2 gånger innan jag ens fick körkortstillståndet, så teorin är nog inga problem! Nu är det dags att plugga in grunderna så att jag kan det som rinnande vatten!
Mighy 2014-06-30 13:45 ! Citera #
Hej,

Jag tog körkortet för ca en månad sen. Mitt bästa tips är att du pluggar teorin och gör testerna ganska tidigt in i utbildningen. Du kommer märka att när du kan alla regler så blir det så mycket lättare att köra, du slipper sitta och fundera på olika skyltar, regler, företräde och dyligt och kan bara koncentrera dig på din körning.
Någonting som körskolan är bättre än föräldrar på så är det eco-driving, det måste sitta i ryggmärgen på uppkörningen.
Lyck till.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo