Start > Körkortsforum > Parkeringsruta

Parkeringsruta

Gäst 2014-06-16 18:03 ! Citera #
Får man köra på en parkeringsruta i samband med högersväng? Parkeringsrutan finns på höger sida och jag ska svänga till höger? Är det ok att man köra på rutan eller ska man undvika att göra det och köra längst in till höger efter parkeringsrutan?
Kan inte hitta svar på det någonstans...
Linus 2014-07-02 10:15 ! Citera #
wael13
Får man köra på en parkeringsruta i samband med högersväng? Parkeringsrutan finns på höger sida och jag ska svänga till höger? Är det ok att man köra på rutan eller ska man undvika att göra det och köra längst in till höger efter parkeringsrutan?
Kan inte hitta svar på det någonstans...


Jag ska försöka svara detta, jag tror att anledning varför du inte hittar svaret någonstans är att det finns ingen rätt svar, när man svänger till höger så ska man undvika att köra på en parkeringsruta, men då kommer nästa fråga: Vad händer om bilen är bred och vägen är smal? Det blir svårare. Olika personer gör olika sätt men om jag ska köra så gör jag:

1. Om ingen bil som väntar i korsningen, ska jag försöka INTE köra på parkeringsruta samtidigt hålla till höger som möjligt. Man måste köra rätt mycket för att veta var höger hjulen befinner sig ungefär. Eller titta på högra sidospegeln.

2. Om det finns bil som väntar i korsningen, (Om inte högerregler gäller här) då skulle jag köra på parkeringsruta (Om det inte finns någon bil som är parkerad där och det är tät trafik bakom mig), för att undvika upphinnande fara och bildar kö bakom.

3. Om det finns bil som väntar i korsningen, (Om inte högerregler gäller här) och det finns inte någon trafik bakom mig alls, skulle jag sänka farten och slå på blinker lite tidigare, då den väntande bilen brukar köra för att hen ser att du gör en högersväng, och hen behöver inte vänta alls. Då väntar du lite och sen svänga utan köra på parkeringsruta.

Det är det som jag ska göra. Jag säger inte att det som jag säger är rätt men under trafiken så ska man inte köra som robot, utan man ska vara flexibel och anpassa sig till situationen.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I går 20:04
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest