Start > Körkortsforum > Ska jag byta till automat? Hjä…

Ska jag byta till automat? Hjälp mig

Gäst 2014-06-15 16:46 ! Citera #
Jag har tagit 23 körlektioner 660:- a 55 minuter. Jag är timanställd och har ett barn, ni förstår säkert hur mycket pengar jag har lagt? Jag känner att plånboken börjar tunnas ut och har lite panik för det.

Min trafiklärare säger att jag behöver 10-15 lektioner till (kör bara på körskolan). Jag säger inte emot honom men det här är mer än vad jag har råd med. Jag ska ju för sjutton ha råd att köpa en bil sedan också.

Jag kan växla, så det är inte det, MEN när jag exemeplvis ska svänga i en rondell så är det för många moment, växla ner, svänga, blinka, etc etc. Just det där växlingsmomentet är ett moment som jag känner stör väldigt mycket när jag ska lära mig allt annat. Motoriken finns inte på något vis.

Är jag helt dum om jag säger till min trafiklärare att jag vill ta automatkörkort i stället? Hjälp mig med tips och råd snälla.
Jossan-88 2014-06-15 20:38 ! Citera #
Hejsan!
Usch vad tråkigt för dig att du känner som du gör :(
Det enda råd jag kan ge dig är att när du kommer fram till en rondell så ska nedväxlingen redan vara utförd, och blinka behöver du inte göra fören du ska köra ut från en rondell, och ska du svänga höger direkt så kan du blinka höger innan du kommer in i rondellen, så försök att testa det så ska du se att det kommer gå bättre med rondell körningen.
Lycka till och kämpa på! :)
Gäst 2014-06-20 15:21 ! Citera #
Så klart ska du ta och övningsköra med en automatbil - med en kompis tex. Så du själv kan få känslan hur bra är det egentligen slippa all krångel med delmoment när man är nybörjare. Själv kör jag betydligt bättre sen jag bytte mot automat, inget körkort än dock. Beror på ekonomiska orsaker mest.
Linus 2014-07-02 11:11 ! Citera #
Jossan-88
Hejsan!
Usch vad tråkigt för dig att du känner som du gör :(
Det enda råd jag kan ge dig är att när du kommer fram till en rondell så ska nedväxlingen redan vara utförd, och blinka behöver du inte göra fören du ska köra ut från en rondell, och ska du svänga höger direkt så kan du blinka höger innan du kommer in i rondellen, så försök att testa det så ska du se att det kommer gå bättre med rondell körningen.
Lycka till och kämpa på! :)


Håller med Jossan här, så gör jag:
1. Ser rondellen.
2. Växla ner till 2:an (Växla ner till 2:an även om du ska stanna)
3. Titta om det finns fordon i rondellen
4. Kör in om säker. (Man behöver inte stanna om rondellen inte har någon bil alls, det är inte stopplikt här. Därför 2:an är bäst, man kan köra långsamt eller köra snabb med den)
5. När du har kommit in så är det rätt lugnt, alla vänjer dig ju, sen slå på höger blinkers när du ska ut, inte försent, inte för tidigt, lagom tidigt. Svårt att förklara lagom här, kanske någon kan göra bättre.

Viktig att veta:
Placering av bilen, dvs. om du ska göra en högersväng eller rakt fram, ska du placera dig tillhöger, även om det finns ingen linje vid ingången, Om du ska göra en vänstersväng ska du placera dig till vänster vid ingången och vänster inne i rondellen och blinkar till vänster också, när du lämnar rondellen ska du titta bakom och dödsvinkel för att se om det finns bilar bakom dig.

När man kör i rondellen så ska man vara lugn, inga stress, om rondellen är stor ska man växla upp till 3:an om rpm är för hög så att du kör miljö vänlig, (Jag tänkte på Sollentuna rondellen den är ganska stor för mig :-)) Man ska INTE köra för långsamt heller för att då hindrar du trafik bakom. I rondellen brukar jag köra 30-40km/h. Ibland 40-50km/h om rondellen är stor.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo