Start > Körkortsforum > Klarat upp körningen

Klarat upp körningen

Gestos 2014-06-06 22:14 ! Citera #
För en månad sedan så gjorde jag min första uppkörning. Från mitt syn sätt så gick allt jättebra, förutom att bilen gled lite på en grusväg då jag höll till höger pga att möte kunde komma från motsatt håll. Men jag hade full kontroll över hela situationen. När uppkörningen var klar så sa inspektören att allt hade gått jätte bra, alla moment var avklarade förutom att jag hade dålig avsökning och bilen gled jätte lite på grusvägen. Så jag blev underkänd pga detta.

Andra gången så körde jag skit dåligt jag gjorde flera misstag som ex. körde över mittlinjen, höll ej hastigheten, körde för fort och för sakta och hade motorstopp, samt hårda inbromsningar. Jag körde dessutom endast 25 minuter jänmfört med 45 minuter på min första uppkörning.

Det beror helt och hållet vem man kör upp med och inte på hur bra man är på att köra bil....
inspektörn 2014-06-06 23:24 ! Citera #
Skitsnack!
Gäst 2014-06-07 00:03 ! Citera #
Jag måste hålla med Inspektören i varje grej han säger i princip i varje inlägg.

Jag övningskörde i över 1 år med trafikskolan samt privat innan jag gjorde min uppkörning. Klarade både första och andra utan problem. Var tvungen att göra uppkörningen 2 ggr för att jag inte klarade däremot teorin.
Om folk kommer hit och klagar på att de inte klarade uppkörningen... Då har de helt enkelt inte tränat tillräckligt och det finns inget att klaga på förutom sig själva.
Jossan-88 2014-06-07 18:02 ! Citera #
Gestos
För en månad sedan så gjorde jag min första uppkörning. Från mitt syn sätt så gick allt jättebra, förutom att bilen gled lite på en grusväg då jag höll till höger pga att möte kunde komma från motsatt håll. Men jag hade full kontroll över hela situationen. När uppkörningen var klar så sa inspektören att allt hade gått jätte bra, alla moment var avklarade förutom att jag hade dålig avsökning och bilen gled jätte lite på grusvägen. Så jag blev underkänd pga detta.

Andra gången så körde jag skit dåligt jag gjorde flera misstag som ex. körde över mittlinjen, höll ej hastigheten, körde för fort och för sakta och hade motorstopp, samt hårda inbromsningar. Jag körde dessutom endast 25 minuter jänmfört med 45 minuter på min första uppkörning.

Det beror helt och hållet vem man kör upp med och inte på hur bra man är på att köra bil....


Du kan knappast lägga skulden på din inspektör, det är inte han som sitter bakom ratten, de är det du som gör. Och andra uppkörningen så förstår jag faktiskt varför du vart kuggad. Kör man för fort så håller man inte rätt hastighet, och gör du hårda inbromsningar så har du en dålig planering i din körning och ser inte vad som sker framför dig tillräckligt bra. Så där ska du bli kuggad.
Under din första uppkörning så kan jag tänka mig att du även där körde för fort eftersom du gled på gruset. Om detta skedde i en skymd kurva så är det bättre att motorbromsa och växla ner så att du inte har för hög fart med dig in i kurvan. Då kan du med lätthet hålla till höger utan att glida på gruset, om detta skedde på en raksträcka så förstår jag inte varför du höll till höger om du inte hade något möte, då är det bättre att ligga mitt på vägen just för att undvika halkrisken, men detta gäller iofs bara om vägen är tillräckligt bred, om inte så kan du växla ner även där så att du inte har för höghastighet. Det gäller ju att anpassa farten efter underlaget :)
Lycka till vid nästa uppkörning!
ököhö 2014-06-07 18:48 ! Citera #
Gestos
Det beror helt och hållet vem man kör upp med och inte på hur bra man är på att köra bil....


Exakt bra sagt .
Gäst 2014-06-08 06:23 ! Citera #
Jag klara på andra uppkörningen jossan88 ;-)
Jossan-88 2014-06-09 00:13 ! Citera #
Gäst
jag klara på andra uppkörningen jossan88 ;-)


Grattis!! :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest