Diffust med dålig planering!
Jag har kuggat 2 ggr nu på uppkörning i Sollentuna, 1:a gången höll jag helt med om att jag var dålig, var så himla nervös och ganska ovan med den stora dieselbilen jag körde på uppkörningen, men nu 2:a gången tyckte jag att jag körde ganska okej, jag kom lite för fort i ena rondellen och stannande på ett skyddat vänster sväng på landsväg när det egentligen inte behövdes att stanna ( mötande var jätte långt borta). Men det var inte det som inspektören nämnde utan hon nämnde: 1-dålig planering, 2-inte tillräckligt uppsikt ( jag ser bilarna men jag ser inte hur fort de kommer och om jag tvingar dem att bromsa pga mitt körsätt, enligt henne), 3- och att jag körde för nära högerkant på villa område. Förutom villaområdet kunde hon inte ge konkreta ex. när jag frågade utan det var mer ”generellt”.
Ja hon borde ju veta antar jag men jag vet inte nu hur jag ska gå vidare när jag tycker att ”planering” är så diffust och jag inte har så mkt konkret att gå på..
Grejen är, mer än att släppa gas i god tid och bromsa och ha uppsikt (speglar + döda vinkel) innan fältbyte el sväng el rött ljus, och att lägga sig i rätt fält tidigt när man kan ( se skyltar) , hur i !!@ ser man till att ha god planering då ? vad är det för nåt utöver detta jag ska göra egentligen? Hur ska jag förbättra mig om jag inte har konkreta ex el saker att gå på? suck...
sen hennes 2:a anmärkning, hon sa att jag kollade speglar och döda vinkel och ser bilar, vid sväng eller fältbyte eller vid broms etc men att jag bör titta oftare annars generellt också, men jag kollade ju backspegeln varje 5 sek el så och sidospeglar då och då...Vad mer? Hur ska jag göra då? förvirrad...
Sen är det 1:a gången jag får höra att jag ligger för nära höger kant i villa område, och då har jag ändå tagit minst 30 lektioner på skola, och testat 3 olika lärare, undrar om det är nån mer som har hört nåt sånt? jag förstår poängen med det men samtidigt är jag rädd att om jag nu lägger mig i mitten av vägen som hon sa på villavägar på nästa uppkörning kanske nästa inspektör kuggar mig istället på dålig placering ju!! Eftersom det är ändå 2-riktade vägar! Eller?? Känns ju hopplöst?
Angående placering så kan du ju hålla dig så nära vägens mitt som möjligt om du har fri sikt och det inte kommer en mötande bil.
Kommer det en mötande bil så kan du ju hålla dig till höger.
Och vid skymd sikt, tex. en korsning så kan du hålla dig till höger också.
Det här med placering i villaområde är ganska logiskt. Tänk lite så greppar du det också
Tack, ja jag förstår poängen med det..tänkte att man ska fokusera på rätt placering men här är det väl snarare ev. risker som är viktigare än placering då...fast det där med planering är det som är svårast, fattar inte hur man ska fixa det!
Rör du huvudet när du tittar i speglarna? Det är bättre att du överdriver och rör på huvudet när du ska kolla i speglarna, så att inspektören ser att du tittar.
Ja det kanske man får göra då... Är det vanligt??
Det känns ju lite löjligt för att man inte behöver göra så när man kör själv men det kanske man måste för att visa inspektören förstås? Jag får börja vänja mig vid det under övningskörning också då..tack för tipset!
Angående dålig planering så ska dina rörelser inte bara vara mekaniska.
Du ska inte kolla bara för att kolla utan du ska verkligen se och agera utifrån vad du ser.
Detta låter självklart men det är ju lite knepigt eftersom ett flertal kuggar på detta.
Tex. Inspektören säger åt dig att köra till X. Du läser skyltarna och förhoppningsvis fattar du direkt att du kommer behöva byta körfält till höger innan nästa korsning. Ett riktigt standard fall här.
Det finns flera saker här som kan gå fel här och där jag kan tänka mig att du blir kuggad för dålig planering.
Exempelvis:
1. Du läser inte skylten eller uppfattar skyltens vägvisningar för sent och därför måste du panikbyta körfält precis innan korsningen
2. Du uppfattar skylten men när du ska byta körfält så kommer det en bil bakom dig i hög hastighet. Blinkar du redan nu så måste den här bilen bromsa och personen i den bilen blir förbannad. Du blir kuggad för dålig planering, dålig uppsikt och dåligt samspel med andra trafikanter.
Fall två kan jag tänka mig är sjukt vanligt och den är knepig. Varför??? Jo för att du tänker på att du vill byta körfält och du behöver göra det ganska snart. Du tänker sen på dina rörelser, och du kollar alla speglar och döda vinkeln. Frågan är om du verkligen SER vad som händer och agerar. Den andra trafikanten som kommer bakom är inte vid din döda vinkel, han är rätt långt bak, men han kommer snabbt och innan du hinner göra hela din process så är han redan framme vid dig, och då måste han bromsa. Här skulle du bara låtit honom gå, och sen blinka. MEN samtidigt så måste du inse att om du har tid så ska du såklart byta och inte stanna och tveka. För då blir det ju kugg åt andra hållet.
Senaste foruminläggen
Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget