Uppkörning på lika villkor existerar inte!
Inspektrön:
Absolut, det håller jag med om att det finns massor med oseriösa trafikskolor. Men vad jag menade var att en inspektör känner ju till om en trafikskola är bra eller mindre bra. Och på så sätt vet ju även en inspektör vad en elev har för kunskaper. Visst kan det det skilja sig från person till person, det vore ju bara konstigt annars. Men jag tror på att en inspektör ”känner till” skolan som eleven kommer ifrån
Sen det här med att dom gör en helhetsbedömning är bara lögn! Jag blev kuggad på att jag väjade för en bil som kom in på min körbana när den skulle demonstrativt köra om en bil på en mkt smal väg och därmed kom jag lite snett in i en sväng. Allt annat var bra säger inspektören. Sjuka är att inspektören inte ens SÅG den röda bilen som kom in på min sida då han tittade ner på ipaden. Han HÖRDE däremot alla runt om som tutade ilsket på den röda bilen. Jag har nu försökt två gånger och bägge gångerna fått ”Du kör bra men du missade på en sak” Ok om jag gör ett generellt fel hela tiden men att EN gång glömma en detalj eller som i mitt fall väja för en krock och missa på det känns förbannat surt. Speciellt som en kompis körde för fort, missade aatt lyssna och körde fel, glömde blinka och FICK körkort. Från och med nu kör jag på mitt lämp.
Jag körde upp i malmö 4 gånger, och jag körde bra, kuggade på petitesser som att av avsökning var dålig på landsväg , att jag gav stressat intryck, alla moment klarade jag av, vid ett tillfälle förlängdes min uppkörning 20 min. Att kugga så många gånger var knäckande men det konstiga var att varenda gång jag körde upp så kuggade alla som kördes samtidigt. Protokollet stämde inte med vad inspektören sa till mig. Ärligt talat så tycker jag att allt är stor bluff, det borde finnas kamera i bilen och allt borde spelas in för det går inte rätt till på uppkörningen , inte i malmö. Jag hade klarat teorin så pressen var enorm när slut datumet för teorin närmade sig , det kändes att jag aldrig kommer klara det i malmö så jag bokade upp i Kristianstad, och fast det var nervöst att köra i en stad man inte känner till, själv tyckte jag att det gick sämre än någon uppkörning i malmö men jag klarade det. Inspektören sa att han kan se direkt att jag kan köra bil, alla moment var perfekt tagna , sen var jag nervös men det är inget konstigt då uppkörning är en onaturlig situation .
Vilken skillnad från stad till stad.
Det är skandal att det ska gå till så som det gör i Malmö.
Jag pratade med en tjej som hade kuggat tre gånger i Malmö , hon säger en inspektör säger till henne att hon kör fegt och upplevs som osäker då tuffar hon till sig vid nästa uppkörning och då kuggar hon på det att hon inte kör defensivt.
Jag har fått mitt kort så detta handlar ej om bitterhet utan om att det e så orätt , jag må de så dåligt efter kuggat då jag ej visste vad jag skulle göra annorlunda när uppkörning faktiskt gick bra och det fanns inget att ta på.
Gäst!
Om du hade lärt dig köra bil från början enligt Kursplan B, så hade du inte haft några problem!
Jag kan lova dig att inget av dina moment var ”perfekt tagna” men kanske acceptabla!
Du är en nybörjare och beter dig som sådan! Om 20 år kommer du förstå vad jag säger!
Försök acceptera att den du kör upp för har en otrolig kunskap om just uppkörningar och vad som gäller! Dina erfarenheter är lägre än vad en inspektör nämner på en kafferast, så köp läget och gör rätt från början!
Att protokollet inte stämmer med vad inspektören sa beror på att inspektören är en människa som försöker förklara för en människa så att en människa förstår! Protokollet är en standardiserad produkt av en maskin som talar om vilka områden du bör öva på!
Kamera i bilen? Jo, gärna! Problemet är att då skulle ingen bli godkänd, för då kommer det väldigt tydligt fram hur urusla aspiranterna är på att köra bil! Skulle man följa dom regler som finns strikt, skulle ingen bli godkänd så det är tur att inspektörerna är mänskliga och kan läsa både aspirant och körning!
Ja, trafiskolor per se i Sverige är allt annat än skolor.
De flesta trafikskolor huvudtaget lär inte ut hur man kör bil, de administerar utbildningen, tar enormt höga kostnader för det - inte undra att de flesta varken kan göra körprov eller köra bil efter utbildningen.
Jag utbildar mig själv bättre än de 4 trafiksskolor jag har betalat för ingenting. Privatist blir man av att gå på de sämsta sk ”skolor” - trafiksskolor utan lärare som är kapabla lära ut. Även utbildningsböcker är helt värdelösa i Sverige - det mesta handlar att spritmissbruk och inte trafiksituationer man ska lära sig att bemästra.
Håller med dig helt om hur orättvist det är!
Har själv inte tagit körtkort än (har kuggat både teori och uppkörning en gång, men ska göra om igen på måndag). Inspektören jag fick på min uppkörning var otroligt petig och jag föll på några småsaker. Sen har jag kompisar som gjort ganska stora fel men ändå klarat det. En väns inspektör satt och kollade på sin iPad under uppkörningen och kollade knappt på henne alls...
Så det är verkligen olika villkor. Och måste säga att jag blev stressad över att bara läsa vad du fick göra på din uppkörning, och allt det i rusningstrafik! Fyy vad jobbigt!
Ja uppkörningen är orättvis och väldigt godtycklig. Som resten av livet. Det är bättre att lägga energin på att lära sig köra bil än att tycka allt är orättvist.
Ni kan skriv hur mycket ni vill man faktum kvarstår att trådskaparen har rätt. Uppkörning på lika villkor existerar inte. Punkt slut.
Håller med om att uppkörning på lika villkor inte existerar! Och det är också fel att säga att vägarna är ”likadana i hela landet”, så är det inte, jag vet av egen erfarenhet från min andra uppkörning då jag körde i Lidköping, inspektören bad mig att svänga av landsvägen, vända och köra in på landsvägen igen och vägen gick inte att köra på eftersom den var hårt trafikerad, bilar kom hela tiden. Försökte köra iväg en gång men blev då bromsad vilket var ganska onödigt, vid nästa försök att köra iväg blev jag inte bromsad men råkade visst hindra bakomvarande, var inte meningen, men det hade ju i alla fall hänt, jag hade ju kunnat undvika det där om den där vägen hade varit motorväg, då hade jag ju haft möjlighet att komma upp i fart, vilket man inte har på en landsväg, fattar inte varför såna hårt trafikerade vägar inte är motorvägar. Och man ska INTE kritisera mig för att man tycker jag är ”dum i huvet”, ni som tycker det kan ju själva provköra vägen så får ni ju se att jag talar sanning och då kommer ni garanterat att ångra att ni gnällde på mig! Det spelar ju ingen roll om man står kvar vid infarten till landsvägen i evigheter, man kan ju i alla fall inte komma iväg på ett ”säkert sätt”, och det var ju bara uselt av inspektören att tvinga in mig på en sån dålig väg, och jag är 100 % säker på att ni andra hade gjort samma ”fel” som jag om ni hade varit där, att man säger att man hade klarat det där ”bättre” än mig tror jag inte ett skit på! Och jag rekommenderar andra uppkörningselever att inte välja Lidköping som provort, med tanke på hur usla och hårt trafikerade vägarna där är.
Klarade uppkörningen på tredje försöket, i Västerås. Kan rekommendera att köra i Västerås, det är åtminstone en centiljon gånger lättare att köra där, vägarna där är inte alls som de är i Lidköping (man måste ibland anpassa hastigheten p.g.a. en del guppiga farthindervägar men annars är vägarna där inte alls svåra och inte alls hårt trafikerade).
hej jag har uppkörning imorgon jag klarade teorin men jag är mycke nervös jag vet inte hur ska bli ?min körlerare sa du ha ingen schans att bli godkänd.
Senaste foruminläggen
Rubrik