Uppkörning på lika villkor existerar inte!
Uppkörning på lika villkor existerar inte och jag tycker det är mycket tråkigt att det ska vara så.
Låt mig förklara.
Jag gjorde min uppkörning för knappt två veckor sedan kl 16. Trafikinspektören var 5 minuter försenad men tyckte trots det att jag skulle göra den stora säkerhetskontrollen. Efter det satte vi oss i bilen och jag körde efter han anvisningar och fick göra allt, och då menar jag verkligen allt. Köra på landsväg i rusningstrafik, backa i rusningstrafik, fickparkera i rusningstrafik, starta och stanna i både med- och motlut, köra på motorväg i rusningstrafik, köra mot mål som tar en tillbaka till centrum för att sedan be mig köra tillbaka igen och mycket mer.
Från det att han kom, 5 minuter försenad, till att jag stängde av bilen och uppkörningen var klar gick det 62 min. Jag fick alltså köra 12 min mer än vad man ska köra.
Min kompis gjorde sin uppkörning för bara några dagar sedan på samma kontor men med en annan trafikinspektör. Hon gjorde sin kl 10 och hon fick bara visa var man kollar oljan. Efter det fick hon köra i knappt 15 min eftersom trafikinspektören behövde uppsöka toaletten. Under dessa 15 min körde hon runt i stan samt ut på en landsväg för att bli tvungen att vända tillbaka till kontoret på trafikinspektörens ”order”. Hon slapp alla ”svåra” moment.
Enligt henne själv så var detta en ”gudagåva” eftersom hon inte tycker om att köra på motorväg, har svårt för att fickparkera samt detta med med- och motlut.
Vi klarade det båda två och har nu körkort men tycker det är orättvist att uppkörningar inte sker på lika villkor.
Uppkörningen är ett stickprov på utbildningen. Därför blir alla prov olika.
Uppkörningen är ett stickprov på utbildningen. Därför blir alla prov olika.
Skillnad på olika prov och på rättvisa prov. Det är inte rättvist att en får köra +45 min och göra allt medan en annan får köra -15 min och knappt göra något.
Orättvist, som sagt.
Skillnad på olika prov och på rättvisa prov. Det är inte rättvist att en får köra +45 min och göra allt medan en annan får köra -15 min och knappt göra något.
Orättvist, som sagt.
Det är som sagt ett stickprov, och alla proven är inte exakt lika långa.
Och vad spelar det för roll egentligen? Är du trygg med din körning och vet vad du gör så spelar det ju ingen roll om du får köra 15 minuter längre än andra. Men jag kan dock hålla med om att själva provet helst inte ska överskrida tidsgränsen. Men eftersom det gjorde det nu och det gick bra ändå så är det inget att bry sig om
Och vad spelar det för roll egentligen?
Det är som sagt var orättvist.
”I Helsingborg ökar chansen att bli godkänd med 27 procent om man får den snällaste inspektören.”
Silla!
För det första har tidningsartikeln ingenting med verkligheten att göra!
Tänk dig själv att du står och räknar hur många som blivit kuggade/godkända den dagen och sedan ”vet” vilket resultat du får innan körningen ens kommit igång! Absurt! Men enligt ”statistiken” så kan man ju det! *suck*
Om en inspektör, för enkelhetens skull, har 55% godkänt och en annan 45%, så innebär detta att på ett års arbete, ca 1000 prov, skiljer det 100 prov i godkännandefrekvensen. Det innebär att det är 2 prov i veckan som dom skiljer sig. Alla prov som genomförs innehåller brister, stora som små, men det är fortfarande brister! Ingen kör perfekt! Att i en helhetsbedömning avgöra om det skall vara Ja eller Nej, kan hänga på en liten detalj och då kommer den mänskliga faktorn in. Utan den mänskliga faktorn skulle ingen bli godkänd, för det finns ingen som kan köra perfekt efter Kursplan B!
Varför blir då proven olika långa?
Jo, en erfaren inspektör märker direkt var på utbildningsskalan en aspirant står. Är det så att aspiranten har goda förkunskaper, så gör man dom obligatoriska momenten och inte mycket mer. Har aspiranten låga kunskaper så testas dom hårdare för att kunna klargöra om det skall bli körkort eller inte.
Tänk dig följande: En aspirant ställer in stol och speglar med van hand, har noggrann koll på omgivningen utan att överdriva, ser möjligheterna i trafiken och glider med som vilken bilist som helst. Backning runt hörn går som en dans, stannar för gående vid övergångsställen i god tid osv. Där ser man tidigt att det finns en bra grundutbildning!
MEN!
Om aspiranten har svårt för att vrida om startnyckeln, får upprepade motorstopp och några bilister tutar ilsket i början av provet, då måste ju inspektören kolla mycket mer noggrant på om det handlar om utbildningsbrister eller nervositet. Då blir provet längre och innehåller fler moment. Klarar då aspiranten dom momenten blir det ju körkort, klarar aspiranten inte av det så blir det inget!
Sen är jag fascinerad av din beskrivning att du fick göra allting i rusningstrafik! När det är rusningstrafik står bilarna i princip stilla och då är det väldigt svårt att göra misstag, såvida man inte kör in i framförvarande bil.
Att backa eller fickparkera i rusningstrafik är ett begrepp som du får förklara för mig, för jag förstår inte problemet, eller hur man skulle bli beordrad att backa i just rusningstrafik(kö)! *L*
Det är dessutom du som har bestämt att du skall köra upp kl 16 och då borde du ju förstå att du kommer möta mer trafik än under andra tider på dagen.
När din kompis körde upp så blev det tydligen ett kortare prov pga av att inspektören behövde uppsöka toaletten! Vad skulle han gjort? Pissat på sig? Hur många prov tror du blir förkortade av den orsaken? 2 på ett år? Du kan inte använda ett undantag som referens!
Kan du sedan tala om för mig hur landets inspektörer skall kunna genomföra 225000 exakt likadana prov/år så skulle jag bli väldigt lycklig!
Jag håller med dig i allt du skriver inspektörn..
Men jag tror även att om en inspektör vet om att hans aspirant kommer direkt från en körskola så borde den aspiranten ha väldigt goda grundkunskaper i hur man manövrerar och planerar sin körning, en om aspiranten kör upp som privatist. Jag skulle nog ha kollat privatisterna mer noggrant om jag hade vart inspektör, och det skulle förvåna mig om det inte görs redan idag. Och när man nu kommer in på alla procenten hit och dit så måste man ta dom med en klackspark, för precis som jag skrev så är det VÄLDIGT MÅNGA som kör upp privat alldeles för tidigt bara för att dom tror att dom är redo. Så det är det ju rätt självklart att felprocenten blir mer på vissa ställen än vad dom är på andra. Om alla körde upp när dom verkligen var redo och inte chansade så mycket så skulle procentenheten se betydligt annorlunda ut..
Jossan!
Det är väldigt skiftande kvalité på trafikskolorna också, så inspektörerna bedömer det dom ser oavsett om det är en trafikskoleuppkörning eller en privat dito.
Inspektörn:
Självklart bedömer dom vad dom ser, men jag tror att en inspektör är mer avslappnad när en aspirant från en trafikskola ska köra, och då menar jag ju givetvis en trafikskola som har ett gott rykte
Detta fick jag höra från min inspektör som kom från Eskilstuna när jag skulle köra upp i Katrineholm, hon sa då att dom flesta elever som gick på min trafikskola var väldigt grundligt utbildade och hon hade bara goda ord att säga om min gamla trafikskola. Jag frågade även damen i receptionen där hur det såg ut för dom, och hon visade ett diagram som dom hade fått från vägverket, och enligt den listan så klarade 88% av alla elever sin uppkörning på första försöket. Och likaså gjorde jag
Jossan!
Det kan bli ganska farligt om man förutsätter att de trafikskoleanmälda har rejäla grundkunskaper!
Det är långt ifrån alla trafikskolor som har en seriös utbildning och det finns ganska många trafikskolor i landet! *L*
Det är tex inte seriöst att skicka en elev till uppkörning som bara har gjort en intensivutbildning på 2 veckor och inte kört alls innan, men det görs i parti och minut, särskilt under sommarmånaderna!
Senaste foruminläggen
Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget