Backa runt hörnet med bara koppling
Hejsan
När man backar runt hörn finns det några bra fingervisningar.
När man backar har man väjningsplikt mot allt och alla. Det betyder att DU har ansvaret för att se faror och stanna om det kommer någon/något.
När man backar krypkör man. När man krypkör så innebär det att farten är som när Märta går bredvid bilen med rullator.
När man krypkör använder man enbart koppling INTE GAS (tänk på miljön) och ev. broms om du ska stanna (då syns det på dina stoppljus att du bromsar).
Vill man stanna så får man. Bättre att stanna och tänka till eller att köra fram lite än att köra på trottoarkanten (det får man inte)
Träna mycket backning hemma så kommer ni ha en glad trafiklärare och kunskap ni har nytta av hela livet. :P
Sarah Nilsson
Utbildningsansvarig
Salabanans Trafikövningsplats (Risk 2)
Trafiklärare
Sarah Salabanan!
Självklart använder man gaspedalen också! Grundgas och justera hastigheten med kopplingen! Miljöbiten är försumbar i ett sådant moment! Om det lutar uppför, hur hade du tänkt att bilen skulle klara det på enbart tomgång?
Varför stanna?
Stannar du ett par gånger när du kör framåt runt ett hörn?
I ett nybörjarstadie, så visst, men slutmålet är att KÖRA bil och då skall man ha sådan färdighet att man löser en backning runt ett hörn RUTINMÄSSIGT. Att man ändå kan bli godkänd på en uppkörning beror ju på helhetsbedömningen, vilket gör att enstaka brister som inte visat sig farliga kan man ha överseende med!
Jag stannar om det behövs (om något kommer i min väg, om jag inte ser ect). Oavsett om jag kör framåt eller bakåt.
LinaLi!
Självklart! Det är dock inte det frågan handlar om, utan en rutinmässig manövrering!
Ska man använda blinkers när man backar runt hörn ?
Ska man använda blinkers när man backar runt hörn ?
Har du hört eller läst detta någonstans eller?!
Använder du blinkers när du backar runt ett hörn kommer det hända en olycka väldigt snabbt!!
Blinkar man å backar samtidigt kommer det nämligen se ut som att bilen är på väg in på just denna gatan som du backar i från, så anslutande bilar kommer då att tro att bilen kör in på gatan därav köra på som vanligt å sen är olyckan framme...
Gjorde just detta för någon dag sen ! Och jo koppling och broms och uppsikt räcker Å JA DU FÅR STANNA 1-2 ggr under backning runt hörn sa min körlärare även på uppkörning . Du får även vika ner spegeln så du ser kanten även det tillåtet på uppkörningen MEN glöm inte å ställa rätt den sen innan du åker iväg . Lycka till
Senaste foruminläggen
Rubrik