Start > Körkortsforum > Svängningsregeln

Svängningsregeln

Gäst 2014-05-23 14:57 ! Citera #
Hej!

Om jag kör på en huvudled och ska göra en vänstersväng. Har jag väjningsplikt eller har de mötande fordonen på den vägen jag ska korsa det? :cry:
Jossan-88 2014-05-24 18:32 ! Citera #
Eftersom du ska korsa/köra in på det andra körfältet så har du väjningsplikt...
Sol 2017-06-17 23:35 ! Citera #
Måste man köra ut från huvud vägen eller. ?
Gäst 2017-06-17 23:58 ! Citera #
Sol 2017-06-17
Måste man köra ut från huvud vägen eller. ?
Öööh va?
:/ 2017-06-18 16:23 ! Citera #
Kan vara bra och öppna boken och läsa.....där står det tydligt.....samt även få det förklarat av sin lärare...

Korsande trafik har väjningsplikt när de ska in på huvudleden....

Sen om du ska göra vänstersväng dvs ta in på en mindre väg från en huvudled...då kommer ju den mötande trafiken på din högra sida, vilket självlkart blir att de som kör har företräde och du har väjningsplikt......trafiken kommer ju på din högra sida iom att du svänger.....

Det kan tom vara så att du inte kan göra en vänstersväng på grund av bakomvarande trafik kan göra det riktigt riskabelt och en farlig trafik situation kan upostå....leta upp lämplig avfart höger sida, sedan korsa vägen o köra tebax...så blir en riskfri körning..

Simpelt....läs boken ett tips bara....där förklaras detta ....
Gäst 2017-06-18 18:55 ! Citera #
:/ 2017-06-18
Kan vara bra och öppna boken och läsa.....där står det tydligt.....samt även få det förklarat av sin lärare...

Korsande trafik har väjningsplikt när de ska in på huvudleden....

Sen om du ska göra vänstersväng dvs ta in på en mindre väg från en huvudled...då kommer ju den mötande trafiken på din högra sida, vilket självlkart blir att de som kör har företräde och du har väjningsplikt......trafiken kommer ju på din högra sida iom att du svänger.....

Det kan tom vara så att du inte kan göra en vänstersväng på grund av bakomvarande trafik kan göra det riktigt riskabelt och en farlig trafik situation kan upostå....leta upp lämplig avfart höger sida, sedan korsa vägen o köra tebax...så blir en riskfri körning..

Simpelt....läs boken ett tips bara....där förklaras detta ....
Bra tips!

Dock så orkar inte stora delar av dagens ungdomar öppna och läsa en bok :)
Gäst 2017-06-18 22:54 ! Citera #
Gäst 2017-06-18
Bra tips!

Dock så orkar inte stora delar av dagens ungdomar öppna och läsa en bok :)
Jag håller med, dagens unga försöker alltid finna genvägar till det mesta, och i synnerhet till körkortet, vilket inte går så bra med tanke på hur kuggnings statistiken ser ut...

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I går 22:17
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor