Start > Körkortsforum > Ska snart ha uppkörning!

Ska snart ha uppkörning!

Gäst 2014-05-20 21:32 ! Citera #
Hej! Det är så att jag ska ha min uppkörning den 5 juni och är måttligt stressad över det, jag har kört upp och gjort förarprovet en gång tidigare men misslyckats och nyligen (förra veckan) gjorde jag provet igen och fick 58 av 65 (alltså godkänd).
Nu är det så att första gångerna jag gjorde både proven hade jag inte haft någon körlektion (bara hemma) och heller inte inskriven i någon körskola och därför ingen tillgång till Elevcentralen (pluggade genom en gammal bok och andra program). Så när det kom till teoriprovet så fick jag 50 av 65 och jag kan säga att det påverkade mig väldigt mycket, då jag blev rätt ledsen över det.
När tiden var inne för uppkörningen så gick det inte alls bra, jag var väldigt stressad och bytte körfält allt för mycket i storstäderna för jag inte planerade min körning. Sedan var det ett tillfälle jag skulle göra en högersväng på en motorled. Det jag gjorde var att jag placerade mig i sidled till vänstra körfältet (för vänstersväng) och blinkade så klart. Jag hade uppsikt bakom och jag sänkte farten rätt mycket men där fanns en bil på det mötande trafiken (90 km väg) som jag ansåg var rätt långt iväg från mig och jag bedömde som förare att jag skulle lycka köra över innan han ens var nära. Men det tyckte inte läraren och skrek till; Öka farten!! Så jag gjorde det. Där finns fler saker men jag vill inte tråka ur er, om ni vill veta kan jag skriva det ännu utförligare! Men som sagt så kuggade jag hon sa att jag växlade lite konstigt (jag växlade 1-2-3-5 hela tiden, vilket var lite segt ibland) och jag visste ju att jag gjorde det för jag har aldrig gjort det annars när jag kört. Samt att jag inte planerade så hon sa att jag borde öva lite mer.

Nu har det gått ungefär 4 månader sedan dess och jag har bara haft en körlektion och då ansåg läraren att jag klarade statskörningen galant och vändning plus parkering. Jag har också kört väldigt mycket hemma och är mycket mer säker i min körning. Nu vill jag ju inte kugga men jag känner mig osäker för att jag inte haft så många lektioner men det känns rätt bra annars.

Vet inte varför jag skrev det här jag vill bara ha någon som kan ge mig lite stöd, haha. Och skulle fråga om någon kan hjälpa mig med växling, när jag är hemma växlar jag hur pappa vill för han har alltid gjort så och det är följande; 1-2-3 (han håller sig i 3 på alla 50 vägar) och sedan 4 på 70 vägar och 5-6 90 och uppåt. Hur ska jag göra när jag kör upp? Jag har en uppfattning om hur jag ska göra men finns det något särskilt sett ni gör det på?
Tack för att ni tog tiden för att läsa det här och jag hoppas det inte är alltför rörigt!
Hej!
inspektörn 2014-05-20 21:48 ! Citera #
Dalibor!
Jag kan bara beklaga att du inte fått lära dig hantera växlingen på rätt sätt av din far!
Jag har gjort ett antal inlägg här på olika trådar om hur växlingen skall gå till och jag rekommenderar dig att söka upp dom! Jag orkar helt enkelt inte skriva om dom igen! *s*
Kortfattat kan man säga att du skall köra på så hög växel SOM MÖJLIGT!
Prova dig fram, det är lite olika från bil till bil, men i princip alla bilar går att köra i 50 km/h på 5:an om man bara vet hur man gör!
Gäst 2014-05-25 23:38 ! Citera #
Okey! Hur hittar jag dina inlägg?
Gäst 2014-05-26 22:55 ! Citera #
Hej,

Växla 3-5 endast om det faktiskt går. Jag växlade 1-2-3-4 eller 1-2-3-4-6 om det behövdes. Krånga inte till det eller hoppa över växlar för sakens skull. Du ska kunna göra det också.

Det med växlar har med din bil att göra. Nya bilar kan hantera 6an i 50km i timmen. Allt beror på. Men generellt ska du köra med den växel och hastighet som är lämplig för den trafik som du befinner dig i. Det är ingen ide att köra med 3an när du ska köra gångfart eller 4an på motorväg. Du måste kunna veta när du ska vilken växel och inte förlita dig på specifika råd från din pappa.

Senaste foruminläggen

Rubrik
5
I dag 14:05
10
I dag 10:06
8
I dag 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest