Start > Körkortsforum > Hinna stanna vid rött ljus!

Hinna stanna vid rött ljus!

Gäst 2014-05-17 11:01 ! Citera #
Jag brukar köra med min mamma i stan & då försöker hon lära mig att hålla hastigheten så hon skriker jämt att jag ska gasa upp till 50, men sen när trafikljuset plösligt blir rött hinner jag knappt med den hastigheten att bromsa in mjukt så antingen får jag köra vidare eller bromsa, men min mamma skriker bara att jag ska bromsa och då måste jag tvärbromsa för att hinna!

Men hur fungerar det egentligen? Hur ska jag kunna hålla en bra hastighet samtidigt som jag kan stanna när ljuset ändras fort till gult....rött!?
Jossan-88 2014-05-17 12:43 ! Citera #
Det låter som om du är ganska ovan att sitta vid ratten, men det där kommer du lära dig ju mer du kör. Och det är du som sitter på förarplatsen som avgör hur fort du ska köra, bara för att det är 50 km/h så behöver du inte hålla den hastigheten om du tycker att du inte hinner med allt som händer. Då kan det vara bra att köra lite långsammare tills du får in en bra rytm och att du känner dig säkrare. Det som är a och o i bilkörning är en bra planerad körning, när du närmar dig en korsning med trafikljus så ska du alltid vara uppmärksam att dom kan slå om när som helst, och om du är FÖR nära för att hinna stanna så ska du köra! Att tvärbromsa är det dummaste man kan göra då det lätt kan bli så att bilen bakom dig blir överraskad av det och kör in i dig bakifrån. Så det gäller att ha en bra avståndsbedömning, kör du i 50 km/h så behöver du en stoppsträcka på c:a 14-15 meter för att kunna stanna vid en hård inbromsning. Och om du ska bromsa mjukt så måste du lägga på några meter till, så säg att du behöver 20 meter.. Men som sagt, det där kommer du lära dig ju mer du kör :)
Ta gärna hjälp av en trafikskola så att du lär dig grunderna rätt från början :)
Gäst 2014-05-17 17:04 ! Citera #
Jag är absolut inte ovan vid ratten så där har du fel ! Tycker bara det är jobbigt att köra i stan..
Jossan-88 2014-05-17 22:18 ! Citera #
Okej, då ber jag om ursäkt, fick den känslan av det med tanke på hur du hade beskrivit din fråga. Men om du nu är van att köra så borde du ju veta hur du ska gå till väga :)
För det som du skriver om får man lära sig ganska fort om man går via en trafikskola.
Går du på en trafikskola? om inte så kanske du borde ta hjälp av en sådan, för om du lär in dig fel saker från början så är det ganska svårt att vända tillbaka och göra rätt saker då man är van att köra på ett speciellt sätt.
Gäst 2014-05-18 10:26 ! Citera #
Ja, tack för svaret
Linus 2014-07-02 01:24 ! Citera #
hanna_ep
Jag brukar köra med min mamma i stan & då försöker hon lära mig att hålla hastigheten så hon skriker jämt att jag ska gasa upp till 50, men sen när trafikljuset plösligt blir rött hinner jag knappt med den hastigheten att bromsa in mjukt så antingen får jag köra vidare eller bromsa, men min mamma skriker bara att jag ska bromsa och då måste jag tvärbromsa för att hinna!

Men hur fungerar det egentligen? Hur ska jag kunna hålla en bra hastighet samtidigt som jag kan stanna när ljuset ändras fort till gult....rött!?

Lyssna på din mamma, du ska hålla fart! Men vid trafikljuset eller korsning eller övergångsstället m.m. ska du vara bered att stanna, du måste bedöma avstånd mellan dig och trafikljuset. Sen den där skrikande är INTE bra heller, för att det kan skapa en risk. Som du sade: ”Plösligt” jag tolkar som om du inte ser långt, eller kanske har hus/träd som blockerar sikte, där ska du inte köra snabbt heller. Jag övningskör med farsa, och ibland gör han som din mamma gör, jag brukar säga till honom innan att sikten är dålig och kan inte hålla fart.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo