hur har det gått? har du fått körkort?
Jag själv ska snart köra upp å göra teoriprovet men är så himla nervös, förstår inte att man kan må såhär över några prov, men men. Iallafall jag har väldigt svårt för att få in det jag läser det fastnar lixom inte men gör frågor på elevcentralen och får godkänt rätt ofta (ligger rätt bra till där) men känns ändå inte tillräckligt för jag inte förstår innebörden med vissa frågor samt att jag inte kan det här med reaktions sträckan och hur man räknar ut sådant. Sedan är det en fråga som lyder typ: Du kör i 90 km/h och det är en älg 45 meter framför dig, vad har du för hastighet när du krockar med älgen.
Sånna frågor är så himla svåra då jag inte är något ljus huvud i matte.
Behöver lite tips på var och hur jag kan lära mig dessa frågor. Nån som har nå bra tips kanske?
MVH zixxiz
Du ska lära dig att komma ihåg utantill inom vissa teori frågor:
1. Däckmönster sommar/vinter
2. Datum för ombyte av vinterdäck
3. Skyltarna och deras betydelse
4. Besiktningen datum
6. Miljön/Eco
7. Placering av bilen
8. Vägmärke
9. Bil mekaniskt
10. Fart/avstånd
11. Hur du kör säkert
12. Reaktionsträcka/Bromssträcka
Tror att jag har tagit med allt? Jaja kan du inte utantill de där frågorna så chansar du att bli godkänd till teoriprovet och ibland har man tur så att man kan faktiskt klara det... Men den där ”tur” låter väl oseriöst för mig. Du nämnde frågan:
Du kör i 90 km/h och det är en älg 45 meter framför dig, vad har du för hastighet när du krockar med älgen
Vet inte om det var exakt frågan men 90km/h och hastigheten är 90km/h när du krockar med älgen så klart... Men frågan kan bli lite mer intressant om det var:
Du kör i 90 km/h och det är en älg 45 meter framför dig, hur många sekunder krockar du med älgen?
Du räkna ut 90km per sekund meter så: 90/3,6 = 25meter/sekund. runt mindre än 2 sekunder krockar du med älgen. Viktig att förstår varför 3,6 här, jo 90km/h den där /h betyder per timme, en timme är 3600 sekunder. och man kan även räkna så: 90 000meter/3600sekunder= 25meter/sekund, man har förkortat ner 3600 till 3,6 och 90 000meter till 90kilometer. Detta är grundskolan matte...
Reaktionssträcka och Bromssträcka och Stoppsträcka har jag inte fattat varför, eller det finns en formulär till det som jag inte ens läste, jag lärde mig utantill detta helt enkelt.
Reaktionsträcka: om du har 1sekund reaktion dvs. du ser en hinder medan du trycker på bromsen, under denna tid så rullar bilen framåt, och kör med hastigheten 50km/h, då tar man bort nollan och gånger med 3 och gånger med reaktionstiden: 5*1*3=15meter. Den där 3 är ett fast tal som man behöver komma ihåg.
Bromssträcka: Om du kör 50km/h så tar man bort nollan och gånger samma tal som själv och gånger med 0,4 som ett fast tal: 5*5*0,4=10meter detta tal är när du har tryckt på bromsen och bilen rullar framåt tills stoppar helt.
Stoppsträcka: Reaktionsträcka + Bromssträcka i mitt fall: 15meter reaktion + 10meter broms = 25meter stoppsträcka.
Har skrivit lite för mycket men i alla fall om du känner dig osäker för dessa frågor kan du plugga mera tills du kan de utantill.
Lycka till