Hej,
Körde upp i Västerås idag, men kuggade tyvärr igen
. Min första uppkörning var i maj då i Jakobsberg som var det området jag var van med visade dock brister i backning/parkering. Till dagens uppkörningen tränade jag på parkering/backning men fick inte parkera nåt.
Innan jag körde upp letade jag upp hjälpande tips och det som andra skrivit på här stämmer så vill bidra mef tips till er som ska köra upp speciellt i Västerås då. Jag fick köra upp med en Volkswagen Golf, en lätthanterligt bil men va försiktig med gasen. Fick inte göra någon säkerhetskontroll. Min biltur var motorväg mot Stockholm sedan mot Hälla.
Många vägar var 50 el 60, så håll hastigheten och ha en god avsökning, missade en farthinder på en 60 väg. Körde på tvåfilig väg, men d var svårt att se väglinjerna det hade snöat på vägarna plus om man inte är ovan med vägarna i Västerås och inte känner till de. Min instruktör var väldig trevlig och gav tydliga instruktioner, Per hette han. Men problemet låg hos mig. Jag hade gjort en paus på två månader och övningskörde bara dagen före eftersom jag ”bara”
kuggade i backning/parkering men det var fel strategi. Hade aldrig varit i Västerås, inte hunnit orientera runt där innan heller. Ett tips, innan uppkörningen, kör, kör o kör så mycket och ofta du kan innan du ska köra upp. Om du kör upp i en annan stad så åk dit innan och bli lite bekväm med området. Va lugn och tro på dig själv. Lycka till!