Start > Körkortsforum > Att växla ner.

Att växla ner.

Gäst 2014-04-28 18:06 ! Citera #
Varför har jag sådana problem med framförallt nedväxling? I teorin så vet jag exakt hur jag ska göra men i praktiken får jag prestationsångest. Jag kör bara på trafikskola så jag kan inte öva hemma.

Idag skulle jag växla ned från trean till tvåan när jag skulle svänga men i stället växlade jag till fyran. Jag vet ju så väl hur jag växlar till tvåan.

Har ni några tips hur jag ska få bort min prestationsångest? Är det bara att öva och öva tills det släpper eller finns det några finurliga knep?
Gäst 2014-04-28 19:35 ! Citera #
Jescan
Har ni några tips hur jag ska få bort min prestationsångest? Är det bara att öva och öva tills det släpper eller finns det några finurliga knep?

Jag vet inte hur du kan få bort din prestationsångest men lärde din trafiklärare dig hur du ska hålla handen när du växlar?
Som på ett ungefär: När du växlar från ettan till tvåan eller från högre växel till två så ska du hålla din handflata mot växelspakens högra sida och trycka mot höger. Vid trean och fyran så ska du ha din handflata rakt på v-spaken och femman och sexan så ska din handflata varan mot den vänstra sidan av v-spaken och trycka mot vänster. Annars kan du fråga din trafiklärare för mer info...

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo