Start > Körkortsforum > Kuggad på första uppkörning, t…

Kuggad på första uppkörning, tips till andra

Linneb 2014-04-23 17:06 ! Citera #
Hej! Efter att ha kört ca 25 h på körskola (Volvo v60 6 växlad diesel) och hemma ca 15 h (VW golf 6 växlad bensin) hade jag idag min första uppkörning. Min prövare va ganska soft, men lite stel och vi körde i ca 40 minuter. Jag bokade som privatist då jag kände att min körlärare bara ville mjölka mig på pengar. Klarade teorin igår med 61/65 på första försöket men jag vill ha lite tips på hur jag klarar min andra uppkörning..

Jag vet att många säger att om man inte kan köra alla bilar ska man inte ha körkort men jag hade aldrig kört en Volvo V40 innan och växlingen gick åt helvete. Jag har inte råd att gå tillbaka till körskolans Volvo och växlar perfekt i vår golf. Hur ska jag öva på växelval?? Känner verkligen sjuk press och är riktigt besviken på mig själv och det känns hopplöst när jag inte kan öva på det han bad mig.. Vad ska jag göra?
Mandie 2014-04-23 18:25 ! Citera #
Vad var det du kugga på?
linneb 2014-04-23 20:05 ! Citera #
Jag blev kuggad på fel växelval, vilket jag inte har några problem med i varken golfen eller volvo v60 samt att jag vid ett tillfälle inte lade märke till en bil på huvudled, som stod parkerad, starta bilen när jag skulle korsa bilen, min prövare tyckte att jag skulle stanna och avvakta hans nästa steg. Övrigt var det ”skitbra”.. bara växlingen. körde förresten upp i en vovlo v40. Jag upplevde den som mycket ”lugnare” än v60 och kunde kanske inte köra i lika höga växlar. samt var panelen helt annan utforming med b.la varvtals mätare sedan fanns det en eco driving mätare vilket nervösa jag blev skitstressad över och tänkte mkt på
linneb 2014-04-23 20:07 ! Citera #
Korsa vägen givetvis, inte bilen. den stod till höger så hade den börjat köra hade jag ju haft väjningsplikt såklart. Höll med min prövare ang det.
Henke 2014-04-24 13:07 ! Citera #
Man ska inte överstiga 1700rpm när man ligger i stadig fart. Inte gå över 3000 när man accelererar.

Senaste foruminläggen

Rubrik
11
I dag 17:36
5
I dag 14:05
8
I dag 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov